Co oznacza turkus w organizacji, jak go wprowadzić, i jaką wartość może przynieść organizacji – o tym dowiecie się z dzisiejszego wpisu. Nasza firma już jakiś czas temu zaczęła przyglądać się idei turkusu – rozpatrywać jej wady i zalety.

Najciekawszym faktem jest to, że sami nie byliśmy świadomi turkusowych elementów, które w MEDIAFLEX sukcesywnie wdrażaliśmy. W dzisiejszym wpisie przybliżymy krótko na czym polega idea turkusowej organizacji, a także jakie zauważamy korzyści z jej wprowadzenia. Na koniec podsumujemy, które elementy w naszej pracy są już turkusowe, a nad którymi ciągle pracujemy.

Historia turkusowej organizacji

Sama turkusowa organizacja nie jest pierwszym z rozwiązań nowoczesnej metodyki zarządzania. Dokładne założenia i cele turkusowej organizacji zostały spisane w książce „Pracować inaczej” autorstwa  Frederica Laloux. Książka ta wskazuje na wpływ turkusu na organizację, a także próbuje odpowiedzieć na pytanie jak szukać ewolucyjnego celu organizacji, który zastępuje różne próby przewidywania i kontrolowania przyszłości. Laloux w swojej książce opisuje studia przypadków w przestrzeni teorii ewolucji człowieka i jego świadomości, od materii aż do ducha.

turkus_ksiazka

W książce Laloux wyodrębnia pięć sposobów zarządzania, które miały miejsce w historii (i doprowadziły do powstania turkusowej organizacji). Były to impulsywna czerwień–  ze swoją scentralizowaną władzą, charakterystyczna dla działalności mafii i gangów ulicznych, kolejno konformistyczny bursztyn z wysoce sformalizowanymi rolami w strukturze hierarchicznej, odgórnym dowodzeniem, a także naciskiem na stabilność i procesy. Następnym był oranż osiągnięć, który mówił o organizacjach jak o maszynach nastawionych na osiąganie celów. Pluralistyczna zieleń była bliska ruchom społecznym z upodmiotowioną hierarchią zarządczą i liderem będącym kimś w rodzaju nauczyciela. Ostatni wspomniany sposób, był zalążkiem do ewolucyjnego turkusu.

Najważniejsze założenia

Za 3 filary turkusowej organizacji uważa się: samoorganizowanie, dążenie do pełni oraz do celu ewolucyjnego. Wszyscy członkowie firmy są odpowiedzialni za organizację w której pracują. Jeśli czują, że coś powinno się wydarzyć, mają obowiązek się tym zająć. Nie jest dopuszczane, aby ich obszar zainteresowania ograniczyć do zakresu odpowiedzialności ich ról. Wszyscy muszą się czuć nieskrępowani w czynieniu innych odpowiedzialnymi za ich zobowiązania z użyciem informacji zwrotnej i pełnej szacunku konfrontacji. Firmy turkusowe to organizacje, które zarządzają procesami w każdym aspekcie swojego działania. Wielką wartość mają atuty i indywidualne predyspozycje każdego z pracowników.

O tym czym dla niego jest turkusowa organizacja wypowiada się nasz CEO Dawid Kloch:

„Turkusowa organizacja to dla mnie firma z uporządkowanym procesem realizacji swoich zadań, maksymalnie wykorzystująca potencjał ludzki, dająca ludziom ją tworzącym satysfakcję z wykonywanej pracy. Uporządkowany rozumiem tutaj jako podzielony na elementy, składowe proces. Jakie kroki, prace należy wykonać, żeby można było uznać, że zadanie (w naszym przypadku projekt) zostało prawidłowo wykonane. Proces, bo zadania powinny być wykonywany w ustalonym porządku, tak żeby na siebie nie zachodziły i prowadziły finalnie do realizacji celu. Pod pojęciem zadania, kryją się cele, które ma osiągać organizacja, czyli w naszym przypadku skutecznie realizować projekty informatyczne.

Potencjał ludzki, to dla mnie wszystkie umiejętności, które posiada wybrana osoba i jednocześnie te umiejętności są wykorzystywane do wykonywania pracy, którą się lubi, którą się chce wykonywać i która ma sens.

Satysfakcja z wykonywanej pracy jest wtedy, gdy robimy to co lubimy robić i jedocześnie robimy to dobrze, bo tylko wtedy tak naprawdę to ma sens. Cała sztuka polega na tym, żeby odkryć w ludziach to co robią dobrze i co lubią robić. Oba te warunki powinny być spełnione w równej mierze.

Turkus to również dzielenie się odpowiedzialnością, to delegowanie możliwości podejmowania decyzji do osoby, która tak naprawdę najwięcej wie o wybranej sytuacji.”

Turkus w Mediaflex

Podstawą do zapoznania się z ideą turkusu było dla nas szkolenie Jacka Murawskiego – doświadczonego trenera biznesu. Przeprowadził on dla nas zarówno część teoretyczną (w której została nam przybliżona historia turkusu) jak i warsztaty, na których zobaczyliśmy, że tak naprawdę część elementów naturalnie wprowadziliśmy już do naszego trybu pracy. Dodatkowo poćwiczyliśmy nasze zdolności interpersonalne. Wartością dodaną były grupowe ćwiczenia, które wskazały jak ważna jest komunikacja między pracownikami.

W Mediaflex powoli wdrażamy elementy specyficzne dla turkusu. Poniżej chcemy Wam przedstawić turkusowe elementy, które zostały wprowadzone w naszej firmie i sprawnie działają.

Spotkania – każdy tydzień zaczynamy od spotkania, w którym każdy prezentuje czym będzie zajmował się w najbliższym tygodniu.

Cele  – raz w roku organizowane są spotkania z każdą osobą,  zwane potocznie celami, które podsumowują miniony okres, a także są idealnym czasem, aby podzielić się spostrzeżeniami na temat firmy i porozmawiać o usprawnieniach, które można wprowadzić, aby wszystkim pracowało się bardziej komfortowo. Wiele inspirujących pomysłów zostało już wdrożonych.

Brak hierarchii – w Mediaflex nie ma żadnych hierarchicznych podziałów (przykładowo zależnych od stażu pracy). Wszyscy są wobec siebie równi. Dodatkowo każdy miarodajnie do swoich umiejętności daje firmie to co potrafi najlepiej.

Tworzenie turkusowej organizacji to proces, być może bez końca. Turkusowy element, który funkcjonuje w naszej firmie i z którego jesteśmy najbardziej dumni to przede wszystkim dostosowanie stanowisk do ludzi, a nie odwrotnie. Badamy jakie ludzie mają predyspozycje i szukamy  dla nich wspólnie miejsca oraz zakresu obowiązku Najważniejsze są dla nas odpowiedzi na dwa pytania:

– czym chcesz się zajmować?

– co lubisz robić i sprawia Ci największą satysfakcję.

Trwa etap porządkowania, systematyzowania procesu realizacji projektów, bo chcąc uniknąć kontroli, nadzoru, trzeba mieć jasno zdefiniowane zasady. Każdy ma swoją rolę w firmie, nie ma w zasadzie dwóch jednakowych stanowisk, czasem jest to szukanie projektów i zleceń, pod umiejętności i kompetencje, które mamy w firmie, które posiadają konkretni ludzie.

Jak widzicie ideę turkusu rozwijamy w naszej firmie każdego dnia. Chcemy wyciągnąć z niej jak najwięcej. Już dzisiaj zachęcamy was do zapoznania się z ciekawymi publikacjami na ten temat, które podrzucamy Wam poniżej.

Monika Suder

AUTOR:

Specjalista ds. marketingu w Mediaflex oraz studentka Zarządzania. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.

Zobacz więcej wpisów tego autora:

DYSKUSJA

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*