Najważniejsze funkcjonalności platform B2B

Autor:  Monika Wincenciak
09-05-2016

Zacznijmy od tego czym tak naprawdę jest platforma B2B. Jest to system ułatwiający firmom wymianę informacji oraz usprawnienie sprzedaży poprzez zautomatyzowanie procesu składania i realizowania zamówień hurtowych. W praktyce pozwala on na uproszczenie kontaktów handlowych dzięki daleko idącej integracji obu stron (np. dystrybutora, partnera czy kontrahenta) oraz bieżący dostęp do stale aktualizowanej oferty produktowej, czytelnych katalogów produktów i wyszukiwarek ofert, ale także katalogów sprzedawców i rozbudowanych systemów zamawiania produktów. Pozwala to kontrahentom, którzy wcześniej zawarli umowy handlowe, śledzić na bieżąco proces zakupowy, jednocześnie znacznie skracając czas realizacji zamówienia.

Co zatem powinna posiadać taka platforma, by dobrze się z niej korzystało? Przyjrzyjmy się kilku bardzo ważnym funkcjonalnościom.

Jedną z najważniejszych funkcjonalności, które powinna posiadać każda platforma B2B jest integracja z ERP. Ponieważ większość firm posiada specjalizowane systemy, wspomagające przetwarzanie wszelkiego rodzaju informacji, współpraca z wieloma kontrahentami wymaga korzystania z wielu systemów. Każdy z nich posiada jedynie fragment potrzebnej wiedzy. Dlatego platforma B2B powinna dawać możliwość integracji z zewnętrznymi aplikacjami.

Ważną kwestią jest również obsługa wielu magazynów, tak by kontrahent miał stały dostęp do asortymentu magazynowego w możliwie jak najbliższej lokalizacji. Powinny być ona również odpowiednio wyświetlona w panelu klienta.

Innym ważnym aspektem jest modułowość. Pozwala ona rozwijać platformę B2B wraz z wzrostem firmy i rosnącymi potrzebami na dodatkowe segmenty. Dostarcza przy tym nowe możliwości w tym rozszerzające prawdopodobieństwo współpracy z klientami.

Bardzo ważne jest również bezpieczeństwo danych. Platforma zawiera wiele danych, które nie powinny dostać się w niepowołane ręce. Dlatego powinna ona umożliwiać korzystanie z certyfikatu SSL oraz być dostosowana do przepisów prawnych.

Platforma powinna posiadać również szablony zamówień. System ma generować częste, powtarzające się zamówienia od stałych klientów. Dlatego ważne jest stworzenie dobrze zaprojektowanych i intuicyjnych szablonów tak by ułatwić składanie zamówień klientom.

Przy stałej współpracy z kontrahentami ważna jest możliwość intuicyjnego przeszukiwania i przeglądania archiwalnych umów, zamówień, faktur oraz wszelkich innych dokumentów związanych ze współpracą z każdym kontrahentem z osobna. Dlatego dobra platforma B2B powinna posiadać historię transakcji, dokumentów oraz możliwość generowania raportów zbiorczych.

Kontrahenci często bardzo dobrze znają sprzedawane przez dostawcę produkty, dlatego platforma powinna posiadać katalog, który maksymalnie ułatwi sprawne znalezienie i zamówienie wszystkich wyszukiwanych produktów. W każdym etapie realizacji zamówienia, ma on przedstawiać szczegółowe informacje na temat etapu i warunków zamówienia.

Okresowe promocje oraz stałe rabaty zależne od współpracy z danym kontrahentem również zwiększają zainteresowanie ofertą, a co za tym idzie, obroty firmy. Dlatego dobra platforma powinna posiadać możliwość zarządzania polityką rabatową i cenową, tak by rabaty i promocje pojawiały się w dokładnie określonym miejscu i czasie.

Jeżeli kontrahenci pochodzą zza granicy bardzo istotną funkcjonalnością będzie wielowalutowość i dostępność platformy w wielu językach. Pozwoli to w jasny i przejrzysty sposób przedstawić kontrahentowi ofertę firmy. Przy tym da możliwość zrealizowania płatności w preferowanej przez niego walucie.

Możliwość śledzenia transportów zamówionych towarów, pozwoli kontrahentom uzyskać informacje o aktualnym statusie przesyłki. Znajomość szczegółów dotyczących aktualnej sytuacji zamówienia wpływa na zaufanie i lojalność kontrahentów.

Prędzej czy później pojawi się sytuacja, w której kontrahent złoży reklamację lub zgłosi chęć zwrotu towaru. Od sprawnej obsługi takiego zdarzenia zależy często dalsza współpraca z danym kontrahentem. Dlatego platforma powinna posiadać moduł zarządzania reklamacjami i zwrotami.

Podsumowując, dobra platforma B2B powinna być skalowalna, by w przyszłości można ją było w łatwy sposób rozbudować, umożliwiać integrację z systemami klientów, zapewniać bezpieczeństwo danych oraz dawać im dostęp do archiwalnych dokumentów. Ważne jest, aby ułatwić klientowi korzystanie z platformy poprzez obsługę wielu języków, walut, magazynów. Powinna również posiadać przejrzysty i intuicyjny katalog, aby ułatwić wyszukiwanie produktów oraz obsługiwać promocje i rabaty. Oczywiście są to tylko najważniejsze funkcjonalności i nie gwarantują one 100%-ego sukcesu, ale posiadając taką platformę stajesz się bardziej atrakcyjny dla klientów, którzy przy odpowiedniej współpracy polecą Twoją firmę znajomym.

Udostępnij
Autor:  Monika Wincenciak
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.