Według danych statystycznych liczba osób kupujących online wynosi obecnie około 2 miliardy, co stanowi 25 % światowej populacji. Analitycy prognozują, że do końca 2021 r. e-commerce przejmie 17,5 % sprzedaży detalicznej. Te zmiany w nawykach zakupowych konsumentów mają związek z pandemią koronawirusa oraz obostrzeniami gospodarczymi i społecznymi, które zmusiły wiele osób do dokonywania zakupów w Internecie. Konsumenci, którzy dotychczas nie kupowali produktów online musieli się bardzo szybko nauczyć funkcjonowania w świecie cyfrowym.
Jak wygląda obecnie rynek e-commerce?
Jak pisze Michał R. Wiśniewski w jednym z tekstów na portalu dwutygodnik.com: „Kto do tej pory był wykluczony cyfrowo, dziś po prostu nie istnieje”. Transformacja, która dokonała się w segmencie e-commerce zmusiła sprzedawców do zastanowienia się nad wyglądem, funkcjonalnościami, opisem, śledzeniem trendów oraz wdrażaniem zmian w swoich sklepach internetowych. Każdy bowiem chciał by klienci spędzili jak najwięcej czasu „chodząc” po danej platformie zakupowej, co nie jest takie proste, bo według Conversion XL mamy jedyne 17 ms (17 tysięcznych sekundy) aby przekonać odbiorcę, że nasz sklep jest dla niego odpowiedni.
Sprzedawcy musieli więc sprawić aby klient czuł się jak najbardziej komfortowo w oferowanym przez nich środowisku. Większą rolę zaczęły spełniać elementy marketingowe – blogi, relacje, fotografie, filmy, kategorie lifestyle, estetyka. Dlatego tak ważne jest dla projektantów, marketingowców oraz sprzedawców śledzenie trendów w e-commerce w 2021 r.
W jakim kierunku podąża e-commerce w branży modowej?
Jedną z wielu branż, w której ogólnoświatowy lockdown wywołał rewolucję jest moda. Zamknięte sklepy stacjonarne, pokazy online, brak możliwości przymierzenia ubrania, wydłużony czas oczekiwania na zamówienie czy niepokonana bariera w dotknięciu tkaniny. To tylko niektóre z problemów, których rozwiązań branża modowa poszukuje w świecie wirtualnym.
Na podstawie danych zawartych w raporcie „Wpływ światowej pandemii na branżę odzieżową” przygotowanym przez Biuro Strategii i Analiz Międzynarodowych PKO Bank Polski widzimy, że sklepy stacjonarne generują ponad 70 % naszych zysków, a platformy online trochę ponad 20 %.
Te dane pomagają nam zrozumieć jak ważne jest dbanie o estetykę i funkcjonalność sklepu internetowego, który w czasie pandemii stał się naszym nadrzędnym generatorem przychodów. Zadbajmy więc o użytkownika w tym wirtualnym świecie. Możemy to zrobić stale ulepszając i dostosowując do niego naszą platformę oraz wdrażając najnowsze trendy z zakresu e-commerce na 2021 r.
Najciekawsze trendy modowego e-commerce
Poznajcie kilka ciekawych trendów w e-commerce w branży fashion.
⦁ Dynamiczne obrazy produktów
Wysokiej jakości zdjęcia produktowe już nie wystarczą, aby zaprezentować towar, kiedy klient nie ma możliwości dotknięcia lub zobaczenia go w sklepie – warto pomyśleć nad animowanymi elementami – tak aby zaprezentować artykuł z różnych stron. Coraz częściej galeria wyposażona jest w konfigurator 3D, który umożliwia podgląd produktu 360 stopni. Dzięki tej technologii klienci mogą wchodzić w interakcję z wybraną bluzką czy butami. Z pomocą powiększenia, obrotu i przybliżenia mogą oni zobaczyć szczegóły niewidoczne na płaskim zdjęciu 2D. Niektóre marki takie jak np. Converse umożliwiają personalizację. Klient nie tylko może obejrzeć artykuł z różnych stron, ale także wprowadzać zmiany „na żywo”.
Interesującą strategią jest również, pokazanie artykułu w tzw. „kontekście” czyli na krótkim filmiku, na którym modelka/model jest ubrana w wybrany produkt i prezentuje go w naturalnej scenerii np. na spacerze. Taktykę tą stasują sklepy takie jak Massimo Dutti czy Marella – prezentując klientom video edytoriale.
⦁ Zaawansowane Chatboty
Chatboty nie są nowością na rynku e-commerce. Jednak z czasem stały się zaawansowanym narzędziem, które znacznie ułatwia proces zakupowy. Z ich pomocą klienci często mogą dowiedzieć się czy znajdą w sklepie dany produkt lub mogą umówić się np. na konsultacje ze stylistką. Należy jednak pamiętać by nie przytłoczyć użytkownika informacjami wysyłanymi przez chatbota i umieszczać w nim jedynie treści istotne dla naszej marki.
⦁ Interaktywne zakupy
Rozszerzona rzeczywistość (AR, od angielskiego augumented reality) jest już z nami od dłuższego czasu. Większość z nas słyszała o aplikacji Pokemon GO [więcej możecie przeczytać w artykule naszego kolegi Michała] czy używała filtrów „nakładek na zdjęcia” proponowanych przez Instagram. Technologia ta również znalazła swoje zastosowania w e-commerce, ponieważ jest ona bardzo dobrym narzędziem do poprawienia doświadczeń zakupowych klienta. Dzięki aplikacjom takim jak IKEA Place czy ZARA obiorca ma możliwość „zanurzenia” się w produkt poprzez „wypróbowanie” go w naturalnym środowisku. Dopasowanie produktu do swojego wnętrza czy przymierzenie sukienki na ekranie własnego telefonu działa pozytywnie na doświadczenia zakupowe użytkownika i często prowadzi do zakupu.
Jeśli chodzi o branżę modową, marki takie jak: Burberry, H&M, Dior, Puma, Louis Vuitton, Tenth Street Hats, GAP powoli wprowadzają rozszerzoną rzeczywistość w swoich działaniach marketingowych online. Dzięki wykorzystaniu AR-u marka ma możliwość wyróżnić się na tle innych. Jest to na pewno trend, który będzie rozwijał się w 2021 roku.
⦁ Wyszukiwanie obrazem
„Klient poszukuje oczami” – tak zachowuje się w tradycyjnym sklepie. Dajmy mu możliwość wyszukania elementu za pomocą obrazu, podobnie jak w google grafika. Jest to niezwykle pomocna opcja, ponieważ czasami użytkownik natrafi na interesujące zdjęcie naszego produktu w wyszukiwarce google lub na facebooku. Wyszukiwanie za pomocą obrazu ułatwi klientowi poruszanie się po stronie i znalezienie wybranego artykułu: „Wyszukiwanie obrazem może także prowadzić do zwiększenia sprzedaży oraz uproszczenia samej ścieżki zakupowej klientów”.
⦁ Budowanie wizerunku marki
Niektóre marki w ramach rekompensaty za brak możliwości wizyt w sklepach stacjonarnych oferują swoim klientom, nie tylko możliwość zakupu wybranych produktów, ale także „dobrze spędzony czas” na stronie internetowej. Sklep online nie spełnia obecnie jedynie funkcji platformy sprzedażowej, ale za pomocą bloga, odsyłaczy do social mediów, lookbooka czy edytoriali staje się wielowymiarową, lifestylową platformą, na której klienci lubią przebywać.
⦁ Wzrost popularności zakupów mobilnych
Popularność zakupów mobilnych jest trendem, który potwierdza wiele statystyk. Przewiduje się, że sprzedaż mobilna wzrośnie o 15% do końca 2021 r. i będzie stanowić 73% całej sprzedaży e-commerce. Nie jest nowością, że zalewa nas coraz więcej urządzeń mobilnych, a my bardzo chętnie z nich korzystamy. Często decyzję zakupową podejmujemy już z poziomu naszego telefonu – jadąc w tramwaju czy czekając w kolejce.
⦁ Zakupy online – przyjazne środowisku
W erze wszechobecnego konsumpcjonizmu wielu użytkowników przyjmuje postawę świadomego konsumenta, a co za tym idzie wybiera marki, które dbają o środowisko i klimat. Strona internetowa, która jest wizytówką sklepu to doskonałe miejsce aby promować naszą proekologiczną postawę. Wiele marek udostępnia proces powstawania produktu, w którym pokazuje klientom z jakich materiałów wykonany jest produkt i w jakich warunkach powstaje. Przykładami są Cuyana oraz LPP.
Dobrą praktyką jest również dbanie o tworzywo, w które zapakowana jest przesyłka zamówiona w sklepie online. Ważne, by opakowanie, w które zapakujemy nasz produkt nie generowało dodatkowej ilości śmieci. Massimo Dutti pakuje swoje produkty w papierowe torby, które można później wykorzystać np. jako teczka na dokumenty.
Podsumowanie
Popularny cytat: „Jeśli czegoś nie ma w Internecie, to nie istnieje” w tym roku przybrało na sile znaczeniowej. To stwierdzenie jest bardzo ważne zwłaszcza w kontekście sklepów internetowych, które w obecnej sytuacji jeszcze intensywniej muszą dbać o swój wizerunek, użytkowników i funkcjonalność.
Biorąc pod uwagę zmiany i problemy z jakimi zmaga się w obecnej sytuacji e-commerce, pamiętanie o powyższych trendach – mogą pomóc w poprawie sprzedaży online oraz w stworzeniu silnego biznesu internetowego.