Jak ważną rolę odgrywa komunikacja, można zobaczyć nie tylko patrząc na aspekty pracy, ale i życia prywatnego. MEDIAFLEX miało okazję podszkolenia swoich umiejętności komunikacji podczas szkolenia, które odbyło się w dniach 17-18 listopada. Dziś zapraszamy do krótkiej relacji z tego wydarzenia, jak również najważniejszych informacji jakie wynieśliśmy ze szkolenia.
Teoria i statystyki
Nasze szkolenie rozpoczęliśmy od poznania teoretycznych zagadnień dotyczących komunikacji w zespole. Każdy z nas codziennie komunikuje się na wiele sposobów, ale bardzo ważne jest, aby ze sobą rozmawiać. Teoretycznie prosta zasada może okazać się kluczowa. Formy takie jak maile, wiadomości tekstowe, które często wysyłamy wykorzystują około 7% potencjału efektywnej komunikacji. Omijamy wtedy takie elementy jak np. ton głosu, gesty i mowa ciała. Około 38 % wykorzystania potencjału rozmowy to kontakt telefoniczny. Nietrudno więc wyliczyć, że ponad 50 % efektywnej komunikacji stanowią bezpośrednie rozmowy. Dlaczego? Tutaj kluczową rolę odgrywa mowa ciała. Dlatego tak ważne jest, aby minimalizować ilość zakłóceń i nieporozumień i załatwiać jeżeli jest tylko taka możliwość sprawy osobiście. Obydwie strony rozmowy są wtedy wygrane, bo wykorzystują maksimum możliwości.
Nasze szkolenie poprowadził Piotr Majkusiak – coach oraz trener komunikacji, który to wprowadził nas w tajniki efektywnej komunikacji oraz podał kilka pomocnych wskazówek, aby stała się ona bardziej sprawna.
Bo praktyka czyni mistrza
Jak zostało wcześniej wspomniane szkolenie rozpoczęliśmy od teoretycznych zagadnień, aby kolejno przejść płynnie do warsztatów, na których m.in. uczyliśmy się technik: alternatywy, parafrazowania, podtrzymywania rozmowy, zadawania pytań, a także wzbudzania zaufania osoby z którą się komunikujemy. Całość szkolenia odbywała się w małych grupach: od 2 do 4 osób, przez co każdy mógł swobodnie przetestować swoje umiejętności. Dodatkowo podczas szkolenia zostało przedstawionych kilka gier, które to wywołały niemałe emocje, a miały głównie na celu poznanie zespołu, a także ocenę obecnego stanu komunikacji w firmie.
Feedback jako jedna z ważniejszych części szkolenia
Drugi dzień rozpoczęliśmy od integracji przy wspólnym śniadaniu (prawie wielkanocnym 😊), aby kolejno skupić się nad bardzo ważną częścią spotkania czyli feedbackiem. Polegał on na przedstawieniu na tle grupy FUKO – czyli Faktów, Uczuć, Konsekwencji i Oczekiwań co do osób i frustrujących sytuacji w firmie. Ponad trzy godziny, były pełne nowych propozycji i udoskonaleń, które częściowo już zostały wprowadzone. Każdy miał okazję wyrazić bez konsekwencji swoje zdanie. Najważniejszą konkluzją feedbacku były to, że musimy ze sobą rozmawiać i jeżeli coś nam się w swoim zachowaniu czy też postawie nie podoba, mamy reagować.
Te dwa dni w naszej firmie były intensywne, ale co ważne tak naprawdę praca się dopiero rozpoczęła. Należy bowiem pamiętać, że niektórzy mogą być „oporni na zmiany” czy to mniejsze czy większe, dlatego też ich wprowadzanie będzie następować stopniowo.