Aplikacje mobilne – podstawa działania biznesu

Autor:  Monika Wincenciak

Zastanawiasz się jak dużą rolę odgrywają aplikacje mobilne w działaniach biznesowych firmy? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  • jakie są kluczowe kwestie podczas projektowania aplikacji mobilnych,
  • jaki wpływ ma aplikacja mobilna na działanie biznesu,
  • jak wykorzystać aplikacje mobilną w sprzedaży.

O czym pamiętać projektując aplikację mobilną?

Już od momentu powstawania aplikacji należy pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach, które po czasie wpłyną na biznesowe aspekty działania aplikacji.

Pierwszą z nich jest analiza konkurencyjności. Przed rozpoczęciem pracy nad aplikacją warto przeprowadzić odpowiednie badania, które dotyczą każdego ważnego aspektu w tym:

  • technologii,
  • wyglądu,
  • funkcjonalności,
  • użyteczności.

Warto nie patrzeć na kategoryzację szablonowo, ale popatrzeć na to w kategorii niszy.

Kolejną sprawą jest ograniczenie ilości akcji, jakie ma wykonać nasz użytkownik do tej jednej, wynikającej z intencji, potrzeby. Efekt to sytuacja, w której dla każdego projektowanego widoku przygotowywana jest maksymalnie jedna akcja do wykonania. Planując rozkład elementów w widoku dobre założenie, to fakt że nasz odbiorca to osoba niecierpliwa, spiesząca się w danym momencie, która nie ma czasu zastanawiać się nad tym, jak ma zrealizować swoją potrzebę.

Niezwykle ważna jest również ikonografia. Powinna być ona prosta i zawierać konkretny przekaz. Ikony mają być sugestywne i też oddziaływać na emocje.

Niezwykle ważną kwestią jest zadbanie o szybkość działania aplikacji oraz kwestie notyfikacji w aplikacji, tak, aby nie wyświetlała ona zbyt wielu komunikatów.

Kolejnym elementem są zasoby potrzebne do działania aplikacji oraz ilość pamięci potrzebnej do zainstalowania aplikacji. W przypadku braku miejsca, w pierwszej kolejności należy usunąć te aplikacje, których przydatność jest nieproporcjonalna do zajmowanej wielkości.

Aplikacja mobilna działająca w tle, zużywa niewspółmiernie dużo baterii i może skłonić użytkownika do usunięcia aplikacji z telefonu. Ostatni parametr to zużycie transferu internetowego, zwłaszcza w przypadku danych, które są pobierane przez sieć komórkową.

Rola aplikacji mobilnych w organizacji

Firmy zajmujące się tworzeniem aplikacji są w stanie stworzyć narzędzie, które idealnie odzwierciedli potrzeby danej branży i danej organizacji.

Aplikacje mobilne mogą mieć dwie podstawowe funkcje w organizacji:

  • charakter komercyjny – przeznaczony dla końcowego, zewnętrznego użytkownika,
  • charakter biznesowy – dla pracowników wewnątrz organizacji.

Należy pamiętać, że zaprojektowanie i stworzenie aplikacji oraz jej wdrożenie to koszt finansowy, ale i organizacyjny dla przedsiębiorstwa. Proces powstawania aplikacji wymaga pełnego zaangażowania zespołu firmy, często osób na wszystkich szczeblach. Praca nad aplikacją mobilną nie kończy się w momencie opublikowania aplikacji, ale wymaga ona utrzymania i okresowych serwisów prac, tak, aby aplikacja działała sprawnie i spełniała cele biznesowe. Niezwykle ważne jest, aby wraz z rozwojem firmy i zmianami potrzeb użytkowników, aplikacja była aktualizowana.

Aplikacje mobilne w sprzedaży

Aplikacje mobilne dają szereg możliwości, co do sprzedaży produktów firmy. Mogą być one bezpośrednią drogą sprzedaży produktów lub dopełnieniem procesu zakupowego u Klienta.

Ich główne cechy dotyczące sprzedaży to:

  • możliwość natychmiastowej aktualizacji wszystkich katalogów,
  • łatwość odnajdywania treści,
  • możliwość przeglądanie zawartości w dowolnym miejscu,
  • możliwość wzbogacenia tekstu o dodatkowe materiały multimedialne,
  • dodatkowe funkcje zwiększające użyteczność, w tym możliwość zaznaczenia wybranych produktów i przesłania ich listy na e-maila lub dodania do ulubionych,
  • definiowanie dowolnych powiadomień dla użytkowników, np. w przypadku, gdy wybrany produkt zostanie przeceniony.

Wykorzystywanie aplikacji jest szczególnie ważne w przedsiębiorstwach usługowych, zwłaszcza, kiedy budowane są: doświadczenie dotyczące marki oraz zarządzanie relacjami z Klientami. Aplikacje mobilne pozwalają bowiem na personalizację dostarczanych Klientowi informacji przez analizę historii jego relacji z przedsiębiorstwem, a także aktualne dane np. dotyczące miejsca przebywania. Ważną kwestią jest w tym przypadku postrzeganie przez Klienta prawa do ochrony danych osobowych, jak również granic tolerancji względem zakresu informacji wykorzystywanych do precyzyjnej komunikacji.

Aplikacje mobilne w Mediaflex

Od prawie 14 lat tworzymy aplikacje mobilne dla naszych Partnerów Biznesowych. Czy spełniają one cele biznesowe naszych Klientów – z pewnością. Dostarczamy aplikacje mobilne działające na najbardziej popularnych platformach: iOS, Android.

Aplikacje mobilne mogą skutecznie wspierać rozwój Twojego biznesu i usprawniać funkcjonujące w nim procesy. Jako firma posiadamy kompetencje i doświadczenie w realizacji aplikacji mobilnych w technologii PWA. Dobór technologii jest uzależniony od zakresu i celów postawionych przed aplikacją. Trzecią grupą aplikacji są aplikacje e-commerce. Aplikacje te są niezbędne podczas kreowania strategii e-commerce. To skuteczny kanał sprzedaży dla przedsiębiorców.

Sprawdź, jakie projekty wykonaliśmy dla naszych Klientów.

Warto również wspomnieć, że z pasji do zdrowego i aktywnego trybu życia wypuściliśmy kilka aplikacji mobilnych związanych z tematyką zdrowia np. dieta dla biegacza, na zgagę, bezglutenowa, dla lenia oraz aplikację Trening w domu. Aplikacje powstały przy współpracy z dietetykami oraz trenerami.

W ubiegłym roku odpowiadając na widoczny problem z zaburzeniami psychicznymi, wywołanymi m.in. przez pandemię SARS-CoV-2 stworzyliśmy aplikację Mobilny Psycholog.

Podsumowanie

Aplikacja mobilna jest podstawą w działaniu firmy, czy to bezpośrednim jako kanał sprzedaży produktów lub jako wewnętrzna aplikacja wspierająca działanie firmy. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o aplikacjach mobilnych – przejrzyj nasze pozostałe wpisy.

Udostępnij
Autor:  Monika Wincenciak
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.