Jak zacząć działania marketingowe dla aplikacji mobilnej?

Autor:  Monika Wincenciak

Zastanawiacie się jak wypromować aplikację, od czego zacząć i jak przygotować plan promocji? W poniższym wpisie znajdziecie informacje, o czym warto pamiętać projektując aplikację mobilną, jakie działania marketingowe można wykonać jeszcze przed jej wdrożeniem oraz na co zwrócić uwagę już po wystawieniu aplikacji.

Wybór systemu operacyjnego

Przed rozpoczęciem prac nad samą aplikacją należy zwrócić uwagę na jakie systemy operacyjne będzie ona tworzona. Jeżeli jest taka techniczna możliwość warto zdecydować się na aplikację w systemie Android oraz iOS. W Polsce istnieje bowiem duża grupa użytkowników na każdym z tych systemów.

Aplikacje mobilne w telefonie
Apli

Działania marketingowe dla aplikacji przed jej wdrożeniem

Warto skupić się nad pewnymi działaniami promocyjnymi jeszcze przed wypuszczeniem aplikacji.

Pierwszą z nich jest zbudowanie zaplecza contentowego, na którym będą publikowane merytoryczne treści zgodne z tematyką aplikacji. Przykładowo jeżeli aplikacja dotyczy treningów w domu warto stworzyć landing page, który będzie zawierał treści na temat zdrowego trybu życia. Może być to strona internetowa z prowadzonym blogiem lub kanał YouTube z filmami tematycznymi. Dzięki temu budowana jest baza odbiorców, która w przyszłości będzie chciała pobrać tworzoną aplikację.

Kilka tygodni przed premierą warto założyć media społecznościowe. W zależności od tematyki aplikacji i grupy odbiorców może to być: Facebook, Instagram, Pinterest, Tik Tok. Na tych serwisach warto stopniowo odkrywać tajniki aplikacji oraz odliczać dni do premiery. Wybierając media społecznościowe dla promocji naszej aplikacji należy zadać sobie pytanie kim są nasi odbiorcy oraz z jakich mediów społecznościowych najczęściej korzystają. Przykładowo jeżeli grupą docelową są osoby młode wykorzystaj w swoich działaniach Tik Tok. To właśnie to medium społecznościowe znalazło się na szczycie najchętniej pobieranych aplikacji w I kwartale 2021 roku.

Social media jako działania marketingowe

Przed samą premierą warto również nagrać krótki film promujący, który można m.in. wgrać do mediów społecznościowych jeszcze bardziej budując napięcie przed premierą. Warto, aby video przedstawiało główne funkcjonalności aplikacji i wskazało jej mocne strony.

Gotowi, do startu … start

Następne działania dotyczą już zadań bezpośrednio na starcie. Pierwszą z nich jest określenie formy dostępu aplikacji.

Może być ona bezpłatna do pobrania lub za opłatą. Innym przykładem jest model freemium, który daje dostęp do niektórych funkcji w wersji bezpłatnej. Poniżej przedstawiamy charakterystykę tych 3 rozwiązań.

RODZAJ DOSTĘPU APLIKACJICECHYREKLAMYSYSTEMY OPERACYJNE
BEZPŁATNACałkowity dostęp
do aplikacji bez dodatkowych opłat
WystępująAndroid, iOS
PREMIUMWymagana jest opłata przy instalacjiBez reklam Android, iOS
FREEMIUMPodstawowe funkcje dostępne bez opłaty, część funkcji wymaga dodatkowej opłatyW części bezpłatnej występują, w wersji płatnej brak reklam Android, iOS

Rodzaje dostępu do aplikacji

Kolejną kwestią podczas wypuszczenia aplikacji jest promocja. Warto przygotować budżet, który zostanie wykorzystany na reklamy np. w social mediach, czy Google Ads. Celem takiej reklamy może być przekierowanie do strony lub bezpośrednio do pobrania aplikacji.

Po wystawieniu aplikacji

Aplikacja po wystawieniu aplikacji musi stale być rozwijana. Należy prowadzić regularne działania w mediach społecznościowych.

Kolejna kwestia to sponsoring wydarzeń oraz akcji. Warto poszukać akcji, które będą o podobnej tematyce co aplikacja mobilna. Przykładowo aplikację mobilną o zdrowym trybie życia można wypromować podczas wydarzeń sportowych np. biegów.

Aplikacje mobilne Protiger promujący zdrowy tryb życia

Jeżeli mamy większy budżet na promocję warto przemyśleć współpracę z influencerami. Dzięki temu można dotrzeć do całkowicie nowej grupy odbiorców.

Warto zrobić dobry PR wokół aplikacji i wysłać notki marketingowe to serwisów internetowych powiązanych tematyką z apką. Drugą drogą jest podesłanie tekstu wraz z wizualizacjami aplikacji do magazynów papierowych.

Zachęcaj do dodawania opinii przez użytkowników

Najlepszą promocją Twojej aplikacji będą głosy zadowolonych użytkowników. Dlatego warto zachęcać osoby do pozostawienia opinii m.in. w sklepie Google Play oraz App Store. Opinie można wykorzystać (oczywiście za zgodą użytkownika) na mediach społecznościowych aplikacji lub landing pagu.

Aby zachęcić osoby do pozostawienia opinii warto przygotować konkurs z nagrodą za najbardziej kreatywną recenzję. Należy pamiętać, że każdy organizowany konkurs musi posiadać regulamin, a wybór zwycięzcy nie może odbyć się w sposób losowy.

Podsumowanie – jakie działania marketingowe wybrać?

O jakich zasadach warto pamiętać planując działania promocyjne:

  • promocję aplikacji marki powinny rozpocząć się już na kilka tygodni przed wypuszczeniem aplikacji,
  • zadbaj o profesjonalnie prowadzone media społecznościowe dobrane do grupy docelowej, więcej o działaniach możesz przeczytać w tym artykule,
  • określ budżet jaki możesz przeznaczyć na działania promocyjne,
  • zwróć uwagę na feedback od użytkowników – reaguj na bieżąco.

Jeżeli chcesz razem z Mediaflex stworzyć swoją aplikację mobilną na Android & iOS napisz do nas – razem z pewnością zdziałamy coś interesującego.

Pomocne linki:

Udostępnij
Autor:  Monika Wincenciak
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.