O dyrektywie Omnibus zaczyna robić się coraz głośniej, poznaj najważniejsze jej założenia w kontekście prowadzonych przez Ciebie działań w sklepie internetowym. W poniższym artykule znajdziesz m.in. podstawowe informacje a propos samej dyrektywy oraz tego jakie zmiany może przynieść Twojemu biznesowi.
Czym jest dyrektywa Omnibus?
Dyrektywa Omnibus jest rozszerzeniem narzędzi oraz instrumentów, które są stosowane przez organy ochrony konkurencji i konsumentów. Celem dyrektywy jest bardziej skuteczne oraz adekwatne egzekwowanie praw konsumentów na rynku cyfrowym w Polsce.
Dyrektywa ma za zadanie unowocześnić przepisy dotyczące handlu internetowego.
Jakie zmiany dyrektywa przyniesie dla Twojego biznesu?
Jeżeli prowadzisz internetowy musisz przygotować się na wdrożenie zmian w Twoim biznesie. Sama dyrektywa będzie miała największy wpływ na przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż internetową i posiadają platformy rynkowe w sektorach tj.:
- rynek sprzedaży i usług,
- handel elektroniczny.
Dyrektywa będzie nakładać na właścicieli takie obowiązki jak:
1) informacja o wcześniejszej cenie w przypadku obniżenia ceny;
2) sprawdzenie czy recenzje rzeczywiście pochodzą od konsumentów, którzy faktycznie zakupili/użyli recenzowane produkty/usługi. W przypadku, gdy przedsiębiorca udostępnia recenzje konsumenckie produktów np. w mediach społecznościowych musi on poinformować, czy recenzje pochodzą od realnych konsumentów, którzy korzystali z produktu/usługi lub go zakupili;
3) stosowanie RODO i prawa ochrony konsumentów do umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych bez pobierania przez konsumenta danej kwoty pieniężnej, w zamian za jego dane osobowe;
4) informacja, czy przedstawiona cena jest spersonalizowana na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji i profilowania, czy nie;
5) informacja, czy osoba trzecia, która oferuje towary, usługi lub treści cyfrowe za pośrednictwem internetowej platformy handlowej jest przedsiębiorcą czy nie.
Właściciele sklepów – przedsiębiorcy są zobowiązani do dostosowania swoich regulaminów i powiązanej dokumentacji, w tym oferty i informacje dostępne w sklepach internetowych.
Na etapie przedkontraktowym konsumenci powinni zostać poinformowani o wszystkich swoich planach. Przykładem może być złożenie skargi, czy też rozwiązanie umowy.
Jak Mediaflex może wspomóc Cię w tej zmianie?
W Mediaflex nie tylko tworzymy sklepy internetowe od zera w oparciu o technologię Magento, ale i dedykowane platformy ecommerce. Realizujemy i wdrażamy rozwiązania e-commerce dla naszych klientów, które z powodzeniem spełniają postawione przed nimi cele biznesowe.
Pomagamy w automatyzacji procesów i obszarów bezpośrednio związanych z obszarem e-commerce. Dlatego też na bieżąco śledzimy ustalenia, co do dyrektywy i czasu jej wprowadzenia.
Nie tylko zajmujemy się wdrożeniem zmian, ale i utrzymaniem projektu, który jest dla nas równie ważny jak sama realizacja. Zapewnimy opiekę powdrożeniową w potrzebnym zakresie.
Podsumowanie
Zastosowanie postanowień z dyrektywy Omnibus jest podstawą w funkcjonowaniu sklepu internetowego oraz da gwarancję pełnoprawnego działania.
Podsumowując najważniejsze zmiany dotyczą:
- Wskazania ceny przed obniżeniem
- Weryfikacji i wskazania źródeł recenzji na stronie
- Informacji o właścicielu danego przedsiębiorstwa
- Stosowania zasad RODO
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej szczegółów i jesteście przed wdrożeniem tych zmian w swoim biznesie – napiszcie do nas na adres mailowy.
Dyrektywa Omnibus nie jest czymś, czego trzeba się obawiać, ale tylko i aż się do niego na spokojnie przygotować. :)