Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej i sprawdź możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Kontynuując korzystanie ze strony akceptujesz ciasteczka.
Czytaj więcej...
Ok

Co dyrektywa Omnibus zmienia w Twoim biznesie – case study

Autor:  Monika Wincenciak
13-01-2023

Dyrektywa Omnibus zapowiadana już od dłuższego czasu realnie weszła w życie. O podstawowych jej założeniach pisaliśmy we wpisie. Dla przypomnienia głównym założeniem jest unowocześnić obowiązujące przepisy prawa w odniesieniu do funkcjonowania e-Commerce. W dyrektywie spisano założenia, które wiążą się z ochroną praw konsumentów, m.in. ma zapobiec sytuacjom zawyżania ceny przed akcjami promocyjnymi oraz napompowywania kwestii rabatów.

Co zmienia dyrektywa w biznesie internetowym?

Pierwsza zasadnicza zmiana dotyczy kwestii promocji cenowych. Dyrektywa narzuca na sklep obowiązek informowania o cenach promocji. W przypadku wyprzedaży, czy promocji obowiązkiem jest poinformowanie klienta o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Warto pamiętać, że od obowiązku wyświetlania ceny są wyjątki. Jest to m.in. zmiana cennika, która nie została ogłoszona jako oferta specjalna, czy wyprzedaż. Nie obowiązuje również przy promocjach tj. “Kup 4 sztuki, piątą dostaniesz taniej”, czy “40% za zakupy powyżej 150 zł”. 

Kolejną zmianą jest kwestia opinii w sklepie e-commerce umieszczanych na stronie. Dyrektywa Omnibus będzie weryfikować ich autentyczność. Ma to pomóc w rozwiązaniu problemu pojawiających się fałszywych opinii, które krążą w sieci. Sklep internetowy ma obowiązek poinformowania o tym, czy wszystkie recenzje pochodzą od realnych użytkowników. Na stronie przedsiębiorca jest zobowiązany do komunikatu, czy wszystkie nadsyłane opinie są publikowane czy wyłącznie te pozytywne. Jeżeli któreś z nich są sponsorowane należy również umieścić taką informację oraz czy są one w jakiś sposób promowane i w jaki sposób właściciel oblicza średnią ocenę. Dyrektywa jednoznacznie zakazuje informowania o tym, że opinie pochodzą od kupujących, jeśli nie zostało to należycie zweryfikowane. Jeżeli na stronie pojawia się fałszywa opinia, jest to traktowane jako nieuczciwa praktyka i może wiązać się z nałożeniem kary na przedsiębiorcę.

Zwłaszcza w przypadku marketplace niezwykle ważna będzie kolejna zasada, a dokładnie obowiązek przejrzystego informowania o kryteriach wyświetlania produktów w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka w sklepie internetowym musi udostępniać informacje o filtrze, który jest stosowany przy wyświetlaniu produktów. Może to być np.

  • kolejność alfabetyczna,
  • rosnąca/malejąca cena,
  • wewnętrzny ranking.

Ten wymóg określony w dyrektywie ma pomóc w eliminacji praktyki, jaką jest wykupowanie miejsca w wynikach wyszukiwania.

Dodatkowo, jeżeli sklep segmentuje swoich klientów i wykorzystuje narzędzia, które indywidualnie dostosowują dla nich ceny istnieje obowiązek informacji o tym użytkownika. Musi mieć on świadomość, że cena może nie być identyczna dla każdego produktu.

Konsekwencje niewdrożenia zmian w sklepie e-commerce

W przypadku niewdrożenia zmian w swoim biznesie dotyczących zasad promocyjnych należy być gotowym na karę w wysokości 20 tysięcy złotych (w przypadku powtarzających się zaniechań może być to nawet 40 tysięcy złotych).

Co ważne dyrektywa obowiązuje od początku 2023 roku, więc zmiany powinny już zostać wdrożone w biznesie. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś to spokojnie, jeżeli masz sklep internetowy postawiony w technologii Magento, to stworzyliśmy specjalny moduł dla tej technologii i w dalszej części artykuły chętnie go przedstawimy.

W przypadku niezastosowania innych zasad z dyrektywy Omnibus, uważane jest to za nieuczciwą praktykę rynkową. Skargę do UOKiK może złożyć klient, który zauważył nieprawidłowości i co za tym idzie urząd może nałożyć karę, która wyniesie nawet 10% rocznych obrotów przedsiębiorstwa.

Konsekwencję mogą być jednak nie tylko finansowe. Warto zwrócić uwagę na drugą stronę tego medalu, czyli świadomych klientów, którzy mogą stracić zaufanie do sklepu internetowego, gdy dane zmiany nie zostaną wdrożone do biznesu. O dyrektywnie Omnibus nie tylko jest głośno w ostatnim czasie, ale i klienci, którzy robią zakupy w sklepach widzą zachodzące zmiany u konkurencji.

Case study z wdrożenia zmian w sklepie Deni Cler

Obserwując zapowiadane zmiany razem z naszym klientem, dla którego wdrożyliśmy sklep w styczniu 2022 roku, przygotowywaliśmy się do wskazywanych zmian. W przypadku Deni Cler najważniejszą zmianą było wyświetlenie najniższej ceny z ostatnich 30 dni. Cały proces zachodzi dzięki modułowi w Magento, który wskazuje użytkownikowi w przejrzysty sposób daną kwotę.

Rysunek: Widok produktu z zastosowaniem funkcji: Najniższa ostatnia cena

Po najechaniu na tooltip, zostaje dodatkowo wytłumaczona reguła wyświetlania ceny danego produktu.

Rysunek: Informacja na temat zasad wyświetlenia najniższej ceny z 30 dni

W trakcie dostosowywania sklepu pod wymagania dyrektywy Omnibus, wykonaliśmy następujące prace:

  1. Przechowywanie cen produktów z ostatnich 30 dni  – utworzenie odpowiedniego miejsca, zapisywanie cen produktów, gdy te ulegają zmianie. Uwzględniliśmy takie elementy jak: edycja produktu, czy zmiana ceny regułą katalogową.
  2. Algorytm wyliczający najniższa cenę przed aktualną obniżką i wyświetlanie tej wartości na karcie produktu.
  3. Czyszczenie bazy ze starszych niż 30 dni wpisów.

Z racji braku funkcjonalności na stronie jak opinie, nie było konieczności zmian w tym zakresie. Ta sama sytuacja dotyczy kolejności wyświetleń cen. W kategoriach produktów, żaden z nich nie jest poddany ofercie sponsorowanej.

Podsumowanie

Dyrektywa Omnibus wprowadza ogólne postanowienia, które mają w znacznym stopniu da bardziej klarowne informacje klientowi. To zdecydowanie dobra zmiana, która ma zmotywować przedsiębiorców do modyfikacji w swoich biznesach. Jeżeli prowadzicie sklep internetowy, a jeszcze nie wprowadziliście zmian, zachęcamy Was do kontaktu przez formularz na naszej stronie, aby poznać szczegóły oferty na zmianę w Waszym sklepie, jeżeli jest on zbudowany w technologii Magento 2.

Udostępnij
Autor:  Monika Wincenciak
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.