Co warto wiedzieć o dyrektywie Omnibus w kontekście sklepu internetowego?

Autor:  Monika Wincenciak
12-10-2022

O dyrektywie Omnibus zaczyna robić się coraz głośniej, poznaj najważniejsze jej założenia w kontekście prowadzonych przez Ciebie działań w sklepie internetowym.  W poniższym artykule znajdziesz m.in. podstawowe informacje a propos samej dyrektywy oraz tego jakie zmiany może przynieść Twojemu biznesowi.

Czym jest dyrektywa Omnibus?  

Dyrektywa Omnibus jest rozszerzeniem narzędzi oraz instrumentów, które są stosowane przez organy ochrony konkurencji i konsumentów. Celem dyrektywy jest bardziej skuteczne oraz adekwatne egzekwowanie praw konsumentów na rynku cyfrowym w Polsce.  

Dyrektywa ma za zadanie unowocześnić przepisy dotyczące handlu internetowego.  

Jakie zmiany dyrektywa przyniesie dla Twojego biznesu? 

Jeżeli prowadzisz internetowy musisz przygotować się na wdrożenie zmian w Twoim biznesie. Sama dyrektywa będzie miała największy wpływ na przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż internetową i posiadają platformy rynkowe w sektorach tj.: 

  • rynek sprzedaży i usług, 
  • handel elektroniczny. 

Dyrektywa będzie nakładać na właścicieli takie obowiązki jak: 

1) informacja o wcześniejszej cenie w przypadku obniżenia ceny; 

2) sprawdzenie czy recenzje rzeczywiście pochodzą od konsumentów, którzy faktycznie zakupili/użyli recenzowane produkty/usługi. W przypadku, gdy przedsiębiorca udostępnia recenzje konsumenckie produktów np. w mediach społecznościowych musi on poinformować, czy recenzje pochodzą od realnych konsumentów, którzy korzystali z produktu/usługi lub go zakupili; 

3) stosowanie RODO i prawa ochrony konsumentów do umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych bez pobierania przez konsumenta danej kwoty pieniężnej, w zamian za jego dane osobowe; 

4) informacja, czy przedstawiona cena jest spersonalizowana na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji i profilowania, czy nie; 

5) informacja, czy osoba trzecia, która oferuje towary, usługi lub treści cyfrowe za pośrednictwem internetowej platformy handlowej jest przedsiębiorcą czy nie.  

Właściciele sklepów – przedsiębiorcy są zobowiązani do dostosowania swoich regulaminów i powiązanej dokumentacji, w tym oferty i informacje dostępne w sklepach internetowych.  

Na etapie przedkontraktowym konsumenci powinni zostać poinformowani o wszystkich swoich planach. Przykładem może być złożenie skargi, czy też rozwiązanie umowy.  

Jak Mediaflex może wspomóc Cię w tej zmianie? 

W Mediaflex nie tylko tworzymy sklepy internetowe od zera w oparciu o technologię Magento, ale i dedykowane platformy ecommerce. Realizujemy i wdrażamy rozwiązania e-commerce dla naszych klientów, które z powodzeniem spełniają postawione przed nimi cele biznesowe. 

Pomagamy w automatyzacji procesów i obszarów bezpośrednio związanych z obszarem e-commerce. Dlatego też na bieżąco śledzimy ustalenia, co do dyrektywy i czasu jej wprowadzenia.  

Nie tylko zajmujemy się wdrożeniem zmian, ale i utrzymaniem projektu, który jest dla nas równie ważny jak sama realizacja. Zapewnimy opiekę powdrożeniową w potrzebnym zakresie. 

Podsumowanie 

Zastosowanie postanowień z dyrektywy Omnibus jest podstawą w funkcjonowaniu sklepu internetowego oraz da gwarancję pełnoprawnego działania.  

Podsumowując najważniejsze zmiany dotyczą: 

  • Wskazania ceny przed obniżeniem 
  • Weryfikacji i wskazania źródeł recenzji na stronie 
  • Informacji o właścicielu danego przedsiębiorstwa  
  • Stosowania zasad RODO  

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej szczegółów i jesteście przed wdrożeniem tych zmian w swoim biznesie – napiszcie do nas na adres mailowy.  

Dyrektywa Omnibus nie jest czymś, czego trzeba się obawiać, ale tylko i aż się do niego na spokojnie przygotować. :)

Udostępnij
Autor:  Monika Wincenciak
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.