Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej i sprawdź możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Kontynuując korzystanie ze strony akceptujesz ciasteczka.
Czytaj więcej...
Ok

Trendy w e-commerce, czyli o tym, co liczy się w 2019 roku

Autor:  Monika Lurka

Jak technologicznie nadążyć za zmianami w e-handlu? Jakie trendy mają duże znaczenie w tym roku? Dziś o sprzedaży przez Internet i dynamicznych zmianach na rynku e-commerce.

Pisaliśmy kiedyś tekst o zaletach zakupów przez Internet. Artykuł jest wciąż aktualny, jednak na decyzje zakupowe wpływa znacznie więcej czynników i to one obecnie dają przewagę na rynku. W e-commerce wśród wiodących trendów w tym roku wymienić można:

1. Udoskonalenie procesu dostaw

Ludzie lubią opcje „za darmo” i „błyskawicznie”. Jesteśmy pokoleniem, które wszystko chce „na już”. Ma to odzwierciedlenie w procesie zakupowym. Jeden klient woli zapłacić więcej, ale mieć produkt od razu w ręce, a drugiego przekonuje bezpłatna wysyłka. Darmowa dostawa zwykle dostępna jest po przekroczeniu danej kwoty, co działa na klienta bardzo obrazowo. Spora część klientów decyduje się na zakup w danym sklepie, w momencie gdy może zaoszczędzić na dostawie.

Ostatnio wśród wygodnych i przyszłościowych metod dostarczania produktów wymienia się:

  • Paczkomaty. Liderem niezmiennie na rynku jest firma kurierska InPost. W tym roku podjęła współpracę z siecią Lidl. Na razie klienci Lidla mogą zamawiać produkty non-food z dostawą InPost, ale za niedługo urządzenia InPost zobaczymy przy ich sklepach. Z kolei Poczta Polska ogłosiła w tym roku, że ma w planach uruchomić 1000 paczkomatów w sklepach Biedronka i na stacjach Orlen. Do końca 2019 postawi ich 200. DHL natomiast uruchomi 300. 
  • Drony. Zwolennicy dronów podkreślają, że mogą one dać możliwość bezpośredniej przesyłki paczki z miejsca dystrybucji wprost pod wskazany adres – przy jednoczesnym obniżeniu kosztów transportu i logistyki oraz skróceniu czasu zamówienia.

    Na ten moment dostarczanie jedzenia dronem możliwe jest już w Szanghaju. Ich zasięg wynosi 3,5 km i mogą udźwignąć paczki do 5 kg. Sporo testów przeprowadzają też Amerykanie. W Polsce firma CargoCopter jako pierwsza zaoferowała transport jedzenia. Ich dron dźwiga do 3 kg i z takim obciążeniem na jednej baterii może lecieć około 10 minut. Na razie jest to rozwiązanie alternatywne, ale wszystko jest kwestią czasu.
Latający dron, należący do serwisu Pyszne.pl. Dron dowozi jedzenie dla klientów.
Źródło: https://www.pyszne.pl/blog/pizza-dostarczana-dronem/

Sprzedawcy nieustannie dążą do szybkiej realizacji zamówień. Prócz wygodnej dostawy, starają się ułatwiać zwroty, w związku z czym upraszczają na stronach formularze zwrotów. Ponadto, darmowe i szybkie zwroty powodują, że klienci chętniej wracają do danego sklepu.

2. Personalizacja oferty produktowej

Nie mamy wątpliwości, że ma ona ogromne znaczenie. Wystarczy zacząć oglądać dany produkt na stronie, a obok pojawiają się podpowiedzi podobnych produktów lub tych, które kupili inni użytkownicy o zbliżonych do nas preferencjach zakupowych. Pod personalizacją oferty produktowej kryje się m.in.:
– dbanie o jak najlepsze narzędzia filtracyjne,
– generowanie automatycznych linków, które prowadzą do danych grup produktów,
– prowadzenie spersonalizowanego marketingu (np. mailingi, SMS-y),
– inwestycja w media społecznościowe.
Personalizacja oferty może mieć miejsce na naszej stronie, jak i stronach pomocniczych, na naszym blogu, w mediach społecznościowych, a nawet na forach, czyli wszędzie tam, gdzie o naszym produkcie można mówić w Internecie.

3. Chatboty

Chatboty, czyli program odpowiadający na pytania klienta i pomagający mu w wyborze oferty – swoisty asystent klienta. Dzięki temu rozwiązaniu obsługa jest bardziej zautomatyzowana, a my możemy poczuć się, jak w sklepie stacjonarnym, w którym z poradą przychodzi nam doradca zakupowy lub sprzedawca.

Zalet chatbotów jest naprawdę sporo:
– odpowiadają natychmiastowo i niezależnie od pory dnia,
– obniżają koszty obsługi klienta,
– mogą polecać produkty wedle wcześniej zapamiętanych preferencji zakupowych,
– zauważają pojawiające się trendy, dzięki śledzeniu zapytań klientów,
– pomagają sfinalizować transakcję online – np. podpowiadają poszczególne kroki,
– zbierają feedback od klientów, czy też
– rozwiązują problem porzuconych koszyków (przez podanie dodatkowych informacji, propozycję kuponów rabatowych).

Widok ekranu telefonu. Chatbot rozmawia z klientem i proponuje udział w loterii.
Źródło: https://inteliwise.pl/blog/chatbot-facebook-fmcg/

Wpinając bota w globalną sieć i trenując go maszynowo, możemy liczyć, że z upływem czasu będzie lepiej odpowiadał na potrzeby naszych użytkowników. Z biegiem czasu boty będą też tworzyć bardziej rozubudowane odpowiedzi i udzielać informacji nawet z innych branży.

4. Content

– modny nie od dziś. Dobry content pomaga budować społeczność, jest dopasowany do użytkowników i merytorycznie wartościowy. Chcąc tworzyć właściwy content należy najpierw zbudować skoncentrowaną na kliencie strategię marketingową. Jej brak prowadzi do mnożenia się narzędzi, co tylko utrudnia pracę. Wybierając odpowiednie narzędzia content marketingowe warto:
– odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego ich potrzebujemy i do czego mogą się przydać w przyszłości,
– zaplanować integracje i zastanowić się nad wsparciem działu IT w tej kwestii,
– wybrać dostawców wedle przypadków zastosowania.
Prawda jest też taka, że w dobie tak dużej konkurencji, o klienta trzeba dbać i się stale starać.

5. VR & AR

Rzeczywistość wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR) to kolejne trendy w 2019 roku. To rozwiązania, na które otwierają się kolejne marki i które prawdopodobnie za kilka lat zrewolucjonizują rynek e-commerce. W AR rzeczywistość cyfrowa przenika się ze światem rzeczywistym, w którym funkcjonujemy. Obrazy ze świata realnego (rejestrowane przez kamerę) wzbogacane są o wirtualne elementy (animacje 3D i grafiki komputerowe). Z kolei VR to całkowite „wejście” w świat wirtualny – trójwymiarowa symulacja.

Dzięki tym rozwiązaniom klient może np. dobrać meble do koloru swoich ścian czy wielkości pokoju (aplikacja „IKEA Places”) sprawdzić jak prezentują się na jego stopach buty (aplikacja Converce) czy zobaczyć, jak będzie wyglądać w makijażu po użyciu danych kosmetyków (aplikacja Sephory). Rozwiązania te przede wszystkim sprawiają, że za chwilę w zupełnie inny sposób będziemy przedstawiać produkty na stronie.

To oczywiście tylko niektóre trendy, jakie mają znaczenie w tym roku. Jest ich znacznie więcej. Wymienić można:

  • Stawianie na dobry CRM – system, który podniesie efektywność i będzie łatwy w obsłudze dla pracowników.
  • Tworzenie wersji mobilnej sklepu – to już standard – dąży się, aby ta wersja była na tyle łatwa w obsłudze, co wersja responsywna.
  • Coraz chętniejsze wyszukiwanie produktów przy pomocy asystenta głosowego. – Tu trzeba mieć na uwadze, że komunikaty głosowe nigdy nie będą formułowane w ten sam sposób co pisane komendy.
  • Popularniejsze staje się też łączenie rozwiązań online z offline. – Przykładowo, klient wchodząc do sklepu może zeskanować kod produktu i dzięki temu więcej się o nim dowiedzieć, sprawdzić ceny konkurencyjne w innych sklepach lub poprzez parę kliknięć w telefonie, może kupić produkt bez potrzeby podchodzenia do kasy.)

Nowych i postępowych rozwiązań na rynku jest naprawdę sporo. Nie jest to odkrywcze stwierdzenie, ale chcąc się liczyć w branży e-commerce trzeba stale śledzić nowinki technologiczne, dbać o bezpieczeństwo systemów i ich użytkowników, być nastawionym na większą automatyzację i ciągłe… zmiany.😉 W biznesie niezmiennie liczy się oszczędność (czasu, pieniędzy, zasobów) i efektywność, a to między innymi mają przynosić nam obecne trendy. Ponadto żyjemy w czasach, w których chcemy w najwyższym stopniu dopasować usługi do potrzeb klienta.

Przyglądając się tym wszystkim trendom zastanawiamy się, na ile sami jesteśmy na nie gotowi jako firma i czy to nie jest już czas na doszkolenie się z któregoś zakresu. Chcąc tworzyć sklepy internetowe dla naszych klientów mamy świadomość, że ich wymagania i potrzeby mogą w roku na rok wzrastać. Zresztą jak wiadomo, kto się nie rozwija, to się cofa. Także Mediaflex – byle do przodu!

Autor:  Monika Lurka
W firmie Medialfex specjalistka do spraw PR i marketingu. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Hobbystycznie działa w grupie teatralnej i pisze teksty.
Skontaktuj się z nami
12 415 01 62
Chcesz u nas pracować?

Sprawdź nasze oferty