Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej i sprawdź możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Kontynuując korzystanie ze strony akceptujesz ciasteczka.
Czytaj więcej...
Ok

Relacja z pierwszego dnia konferencji Design Ways

Autor:  Angelika Cebula
28-09-2021

Design Ways to cykliczne wydarzenie, przeznaczone głównie dla osób zainteresowanych projektowaniem (ale nie tylko). Pierwsza edycja konferencji odbyła się w 2018 r. Została ona zapoczątkowana przez KID czyli Krakowską Inicjatywę Designerską i obecnie jest współtworzona przez jej uczestników.

Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 20-21 września, w EXPO Kraków. Dla tych, którzy nie mogli wziąć udziału w konferencji stacjonarnej została przygotowana specjalna platforma, na której śledzili konferencję online.

W tym roku motywem przewodnim był #MissingPuzzle, czyli „brakujące elementy” i to jak je odnaleźć. W głównej ścieżce pojawiły się tematy z zakresu: dostępności, UX writingu, zarządzania czasem pracy, wejścia do świata UX, a także radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym. Ścieżka ta była świetnym uzupełnieniem dla pozostałych ścieżek eksperckich z zakresu: Product Design, Design to Business, Research & Discovery oraz Design Processes.

Oprócz prelekcji, podczas dwóch dni konferencji można było wziąć udział w warsztatach oraz After Party.

W pierwszym dniu konferencji odbywało się 14 prelekcji i dwa warsztaty. Czas pozwolił mi jedynie na wzięcie udziału w sześciu prelekcjach, ponieważ nie mogłam być w dwóch salach jednocześnie 😉. Jednak nic straconego, ponieważ po konferencji, z pomocą platformy online mogłam zajrzeć do materiałów, które mnie zainteresowały.

Przebieg konferencji

Wejście na konferencję Design Ways

Po wejściu do budynku hali EXPO, przytłoczył mnie widok tłumu oraz wielkiej przestrzeni. Organizatorzy jednak zadbali o odpowiednie oznaczenia sal prelekcyjnych, szatni, miejsc gdzie można się napić kawy oraz stoisk z materiałami. Na każdym kroku czekali również wolontariusze, którzy odpowiadali na wszystkie pytania.

Ciekawym zabiegiem było oznaczenie sal, zaczerpnięte ze specjalistycznego języka projektantów: hex, rgb, cmyk, pantone – są to oznaczenia przestrzeni kolorystycznych, w których pracujemy.

Pierwszy dzień podzielony był na dwa bloki wystąpień, a otworzył go krótki wstęp Joanny Ostafin – organizatorki konferencji. Opowiedziała ona o historii Design Ways, agendzie oraz o sprawach typowo organizacyjnych. Powitanie odbyło się w większej sali (RGB), w której niestety nieco szwankowała akustyka. Już od pierwszych słów wypowiedzianych przez organizatorkę musiałam się dokładnie wsłuchiwać w treść, aby zrozumieć kontekst wypowiedzi. Sytuacja niestety powtórzyła się przy kolejnych prelekcjach – dlatego niektóre wystąpienia oglądałam ponownie na platformie online.

Pierwszy blok wystąpień

W pierwszym bloku, czyli do godziny 12:45 (dłuższej przerwy obiadowej) obejrzałam trzy prelekcje:

  1. Michał Malewicz – Jak osiągnąć sukces jako projektant i czym tak naprawdę jest ten sukces?
  2. Agnieszka Billewicz – Projektowanie ekosystemów opieki
  3. Patrycja Rozmus – Design System meets Design Ops

Były to wystąpienia z różnych zakresów: product designu, design systemów, motywacji czy projektowania – dlatego też nie mogę jednoznacznie ocenić, które z nich w moim rankingu uplasowało się na pierwszym miejscu. Z tego względu po krótce opiszę każde z nich i w podsumowaniu przedstawię  pięć, trzy lub jedną podsumowującą wskazówkę.

  1. Wystąpienie Michała Malewicza mogę wrzucić do worka #motywacja i #inspiracja. Projektant opowiadał bowiem o swojej ścieżce zawodowej, typie pracy designera oraz o stale zmieniającym się świecie projektowania. 

Poniżej przedstawiam pięć podsumowujących wskazówek, po wystąpieniu projektanta:

#pięć_wskazówek

  • #bądźjakmichałmalewicz
  • Nie rezygnuj z własnych pasji i mądrze zarządzaj swoim czasem, dzieląc go na czas pracy oraz czas odpoczynku.
  • Stale się rozwijaj i pracuj w różnych miejscach: korporacjach, małych startupach, freelance.
  • Zadbaj o samodyscyplinę, którą możesz ćwiczyć w wyzwaniach #designchallenge, #uichallenge
  • Nie pozwól aby praca odebrała Ci radość życia. Zadbaj o swoje dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne, oraz pamiętaj, ze nie warto go marnować na klientów, którzy sprawiają, że czujesz się źle.

Po obejrzeniu wystąpienia Michała Malewicza, przeniosłam się do mniejszej salki (CMYK), w której akustyka była dużo lepsza niż poprzednio. W salce odbywała się dwudziestominutowa prelekcja Agnieszki Billewicz, gdzie dostałam dawkę informacji z zakresu: digital therapeutics, telemedycyny, integracji oraz systemów monitorowania pacjentów.

#trzy_wskazówki

  • Jeśli projektujesz dla branży medycznej pamiętaj o pacjencie.
  • W produkcie, który tworzysz porozumiewaj się językiem zrozumiałym dla pacjenta, pamiętaj, ze musisz w sposób nieskomplikowany, bez zawiłej nomenklatury medycznej wytłumaczyć mu np. z czym się zmaga w danej fazie choroby i czego może się spodziewać.
  •  Staraj się informować o pozytywnych i negatywnych skutkach choroby (świętuj poprawy, informuj o pogorszeniu stanu choroby na podstawie obserwacji).

Po wysłuchaniu prelekcji Agnieszki Bilewicz, pozostałam w tym samym miejscu aby obejrzeć wystąpienie Patrycji Rozmus dotyczące design systemów. Prelegentka przedstawiła studium przypadku autorskiego design systemu firmy Brainly, w której obecnie pracuje. To co najbardziej utknęło w mojej głowie to to, że praca nad design systemem to wysiłek wielu osób, który wymaga czasu i zaangażowania zarówno ze strony deweloperów, jak i zespołu designerów.

#jedna_wskazówka

  • Jeśli projektujesz design system udowodnij działowi biznesu, że system ten jest potrzebny i usprawni pracę wielu osób, a także pozwoli oszczędzić czas i pieniądze. Aby to zrobić pokaż jak wygląda rozwiązanie, stwórz prototyp i obroń swój pomysł przedstawiając dobre argumenty bazujące na solidnych danych.

Drugi blok wystąpień

Po wysłuchaniu pierwszego bloku prelekcji wszyscy uczestnicy udali się na przerwę obiadową, która trwała godzinę. Można było skorzystać z dość bogatej oferty foodtrucków, które ustawiono przed EXPO. Niestety, za obiad uczestnicy musieli zapłacić sami, co było dla mnie dużym zaskoczeniem, ponieważ podczas pierwszej edycji obiad był wliczony w cenę biletu i uczestnicy nie musieli ponosić dodatkowych kosztów. Po skończeniu przerwy obiadowej udałam się na drugi blok prelekcji:

  1. Marcin Andrzejewski – UX polityczny. O tym, dlaczego projektanci rządzą tym światem
  2. Tomasz Żmuda – Audyt w trójkącie nieskończoności produktu cyfrowego
  3. Bartek Jagniątkowski – Zero Digital Waste
  1. Wystąpienie Marcina Andrzejewskiego było dla mnie top jeden całej konferencji, ponieważ podczas prezentacji prelegent przekazał temat w sposób dynamiczny i zrozumiały, opierając się na wielu przykładach.

#trzy_wskazówki

  • Pamiętaj o tym, że to nie politycy, informatycy, tylko projektanci rządzą światem i to oni mają moc, aby ten świat zmienić, więc jeśli projektujesz to wykorzystaj to mądrze.
  • Typografia może zmienić kampanię wyborczą.

Przykładem jest tutaj kampania Baracka Obamy w 2008 r., gdzie podczas kampanii zmieniono krój pisma z szeryfowego na bezszeryfowy (krój Gotham). Zmiana kroju jak wykazały późniejsze raporty miała bardzo duży wpływ na wygranie kampanii. Później krój ten wykorzystywany był przez 80 kampanii politycznych z nadzieją, że będą one wygrane 😉.

  • Bardzo dobrym krojem, który zwiększa czytelność jest Atkinson Hyberlegible, więc jeśli tworzysz projekty wymagające zwiększenia czytelności, możesz wykorzystać ten darmowy krój.

2. Tomasz Żmuda opowiadał o audycie użyteczności. Temat, który wydawać by się mogło nieco już „oklepany”, zamienił w nieprzewidywalną prezentację z dużą ilością danych, które pozwoliły ustrukturyzować moją wiedzę.

#trzy_wskazówki

  • Nie bój się pracować warsztatowo.
  • Angażuj w proces audytu decydentów i managerów.
  • Projektuj w oparciu o dane.
Wystąpienia w trakcie Design Ways

3. Wystąpienie Bartka Jagniątkowskiego dotyczące ekologicznego projektowania przyniosło mi ogrom nowej wiedzy, o której nie miałam pojęcia. Bo dlaczego projektowanie jest nieekologiczne? Przecież to tylko dane. Okazuje się, że aplikacje także zostawiają ślad węglowy i projektując musimy pamiętać, aby nie przesadzić w żadną ze stron i mądrze zarządzać produkcją danych, w których nadmiarze i tak toniemy.

#jedna_wskazówka

  • Przed zaprojektowaniem rozwiązań cyfrowych powinniśmy zadać sobie pytanie: Czy nam tego potrzeba? Czy nie projektujemy produktu, który wykorzysta więcej zasobów, niż da nam zysku?

Podsumowanie

Program konferencji Design Ways

Udział w Design Ways był dla mnie niezwykle motywujący i inspirujący. Dzięki wystąpieniom poznałam wiele nowych pojęć i tematów. Uważam, że jeśli tylko mamy możliwość, powinniśmy uczestniczyć w tego typu wydarzeniach, ponieważ branża IT zmienia się z prędkością światła.

Zestaw interesujących pojęć

Zoomdysmorfia – patrzenie na własną twarz na ekranie za sprawą Zooma czy innych aplikacji komunikacyjnych sprawiło, że coraz więcej osób zdecydowało się skorzystać z zabiegów dermatologii estetycznej czy chirurgii plastycznej. Tak wynika z obserwacji lekarzy z Harvard Medical School. (źródło: https://www.wired.com/story/zoom-dysmorphia-the-real-world/)

Design Ops – zgodnie z jedną z najbardziej podstawowych definicji DesignOps, termin ten odnosi się do działań mających na celu koordynację, harmonizację, strukturyzację, optymalizację prac, procesów projektowania produktów cyfrowych. Chodzi o uczynienie pracy (m.in. UX/UI designerów) maksymalnie wydajną, płynną i bezproblemową. (źródło: https://thestory.is/pl/proces/faza-designu/designops/)

„Butterfly Ballot” – w 2000 roku, aby dostosować się do dużej liczby kandydatów na prezydenta kwalifikujących się na Florydzie, Theresa LePore zaprojektowała dwustronicową książeczkę z nazwiskami kandydatów. Niejasny projekt doprowadził do wzrostu liczby błędnie oddanych głosów w wyborach prezydenckich.

Digital therapeuthics (DTx) –  to kategoria zdrowia cyfrowego zdefiniowana przez Digital Therapeutics Alliance jako produkty, które „dostarczają pacjentom oparte na dowodach interwencje terapeutyczne, które są napędzane przez wysokiej jakości oprogramowanie w celu zapobiegania, zarządzania lub leczenia zaburzeń medycznych lub chorób”. (źródło: https://www.evidera.com/digital-therapeutics-past-trends-and-future-prospects/)

Przydatne linki

Udostępnij
  •  
  •  
  •  
Autor:  Angelika Cebula
W Mediaflex projektantka UX/UI. Prywatnie zajmuje się fotografią, grafiką i filmem dokumentalnym. Zainteresowana polską wsią.