Narzędzia budowania własnej marki-case study

Autor:  Monika Wincenciak

Każda marka ma swój start, który powinna wcześniej dokładnie zaplanować. Odpowiednio ustalona strategia rozwoju zwiększa szansę na sukces. Z racji dużej konkurencyjności na rynku, nie każda marka ma szansę na wybicie.  W ciągu pierwszego roku upada ponad 90% firm, ta sama sytuacja dotyczy się rozwijania własnej marki. Początkiem ścieżki powinien być zdefiniowanie naszego klienta do którego chcemy skierować ofertę, a także działań promocyjnych, które zostaną zastosowane. To właśnie na nich firmy opierają znaczną część swojego budżetu i do tych działań zatrudniają odpowiednio wykwalifikowane osoby.

Jakie narzędzia marki mogą zostać zastosowane przez firmę? Główny podział występujący w literaturze to podział na narzędzia online oraz offline, czyli klasyfikujące je po dostępie do Internetu.

Do pierwszych zaliczają się m.in: udział w Social Mediach, E-mail marketing, SEO. Narzędziami offline można nazwać wszystkie działania PR-owe czyli budowanie pozytywnego wizerunku marki. Dodatkowo ważną rolę odgrywa angażowanie się w sprawy związane z branżą m.in. przez udział w wydarzeniach branżowych, jak również sponsoring wydarzeń czy produktów powiązanych z naszą marką. Ważne jest regularne pokazywanie się w środowisku biznesowym – to również idealny czas na zdobywanie kontaktów biznesowych.

Media społecznościowe stanowią większość działań jakie można zaobserwować w Internecie. Aktywny udział kreowania marki może stać się kluczem do sukcesu. Co daje zaangażowanie w Social Mediach? Jakie medium społecznościowe wybrać? O tym decydujecie Wy, ale podpowiadaliśmy jak się do tego zabrać. Przede wszystkim kontakt z klientem posiadającym nasz produkt. Może on stać się łącznikiem i dawać natychmiastowy feedback na temat prowadzonych akcji. Dodatkowo dzięki rozwojowi social mediów możliwe jest nieskomplikowane przeprowadzenie konkursu czy głosowanie na platformie społecznościowej. Niezwykle pomocne wydają się np. #hashtagi, które mogą zweryfikować uczestników konkursu czy służyć jego rozpowszechnieniu. Marka PROTIGER prężnie działa w Social Mediach ma swój Facebook, Instagram, konto na Youtube oraz swoją stronę internetową i Landing Page swoich produktów, czyli aplikacji. Więcej na temat promocji aplikacji w mediach społecznościowych możecie poczytać w tekście na blogu Mediaflex.

E-mail marketing to w przypadku PROTIGER wysyłanie newslettera to użytkowników zapisanych do bazy mailingowej. Maile cechują się dużą przejrzystością, charakterystycznym układ oraz odwołaniem do mediów społecznościowych. Tematyka maili to przede wszystkim nowości marki, a także aktualizacje na temat konkursów i wydarzeń związanych z marką. Samą wysyłkę maili polecamy przez Freshmail, który to daje nam możliwość nie tylko prostej wysyłki maila, ale również dokładnych statystyk ich otworzeń.

Kolejnym narzędziem jest SEO czyli Search Engine Optimization. Jego głównym zadaniem ma być wyróżnienie treści w wyszukiwarce internetowej. Ma to skutkować zwiększeniem kliknięć w naszą docelową stronę. W przypadku aplikacji to wzrost liczby pobrań aplikacji oraz budowanie rozpoznawalności marki. SEO marki PROTIGER jest wciąż budowane. Po wpisaniu frazy „Dieta dla lenia” stroną najwyżej się wyświetlającą jest Landing Page diety, opinie na temat diety publikowane przez portale społecznościowe, a także w marketach aplikacji. SEO wskazuje także na popularność danej aplikacji. Przykładowo Dieta dla lenia pozycjonuje się o wiele lepiej niż Dieta bezglutenowa. Dodatkowo diety wyżej pozycjonowane mają wyższy wskaźnik ocen w marketach, co od razu zwiększa liczbę pobrań. Pozycję w wyszukiwarce internetowej można budować przez m.in. Kampanie Adwords, której chcielibyśmy poświęcić osobny wpis.

Do PR (Public Relations) zaliczamy wszystkie działania wpływające na pozytywny wizerunek marki. W przypadku marki PROTIGER mowa głównie o działaniach pro-sportowych, które to mają ocieplić wizerunek marki, odwołując się przy tym do misji marki jaką jest promowanie aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia. Misja firmy musi być zgodna z wszystkimi działaniami przez nią prezentowanymi. Przykładami takich działań jest uczestnictwo w Biegu Niepodległości oraz Biegu Nocnym. Dodatkowo ważną kwestię stanowi informacja czy o marce piszą jakieś branżowe, niezależne portale. Ważne jest, aby reagować na każdą opinię, nawet jeżeli jest niepochlebna. Reakcja na komentarze jest niezwykle ważna, a opinia klientów jest nieoceniona. Mogą oni bezpłatnie zaproponować różne innowacyjne pomysły.  Słuchanie klienta może przynieść wielkie korzyści, a jego pomysły okazać się kluczowe. Co ważne są to informacje, które otrzymamy bezpłatne.

Firmy przygotowujące strategię dla swojej marki należy zwrócić uwagę na wszystkie aspekty zarówno online jak i offline tak, aby w pełni wykorzystać jej potencjał. Narzędzia budowania marki powinny być zaplanowane wg harmonogramu i co ważne ich efektywność powinna być regularnie mierzona.

Udostępnij
Autor:  Monika Wincenciak
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.