Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej i sprawdź możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Kontynuując korzystanie ze strony akceptujesz ciasteczka.
Czytaj więcej...
Ok

E-commerce – to nie tylko sklep, ale prawdziwa rewolucja w Twojej firmie.

Autor:  Monika Suder

Jakie jest twoje pierwsze skojarzenie z określeniem e-commerce? Jest duża szansa, że odpowiesz: sklep internetowy. To skojarzenie jest oczywiście słuszne, ale nie powinno być jedyne. Wiele firm, zwłaszcza tych, które zaczynają swoją przygodę z handlem elektronicznym budując sklep internetowy zakłada, że skutecznie działa w e-commerce. Zapomina przy tym, a może nie ma świadomości, że sklep internetowy to również zmiana wielu procesów być może funkcjonujących w organizacji lub też konieczność stworzenia nowych. W tym artykule postaramy się opisać znacznie szerszy kontekst e-commercu oraz jego wpływ na organizację.

LOGISTYKA


Jeśli chcesz zintensyfikować lub zacząć działać w e-commerce musisz być otwarty na zmiany w logistyce. Dylematy, przed którymi staniesz to między innymi:

  • utworzyć magazyn dedykowany sprzedaży online czy korzystać z funkcjonującej struktury?
  • outsourcing, czy rozwijanie własnych kompetencji ?
  • jak optymalizować czas dostarczenia zamówień do klientów?
  • z jakimi przewoźnikami nawiązać współpracę w zakresie realizacji dostaw, ale również wsparcia w obsłudze zwrotów i reklamacji
  • darmowa dostawa: tak czy nie? Jeśli tak, w jakich okolicznościach ma obowiązywać

Oczekiwania klientów rosną, sprzedaż online przeżywa swój kolejny intensywny rozwój, zadbaj o logistykę, a tym samym konkurencyjność swojej oferty.

KSIĘGOWOŚĆ


Wydawać by się mogło, że obszar księgowości jest na tyle ustandaryzowany, że fakt realizacji sprzedaży internetowej nie wpływa na niego znacząco. Nic bardziej mylnego – również księgowość powinna być zaangażowana w uruchamianie nowego kanału sprzedaży i otwarta na aspekty, które z niego wynikają.

Faktury VAT, faktury konsumpcyjne, faktury korygujące, fiskalizacja –  to wszystko aspekty, które należy przeanalizować wdrażając sklep mając często na uwadze obowiązujące w organizacji zasady realizowane dla sprzedaży offline.

OMNICHANNEL


Jeśli rozwijasz swój biznes o sprzedaż internetową koniecznie musisz zaprzyjaźnić się z pojęciem omnichannel i w praktyce wykorzystywać ideę, która mu przyświeca. W dużym skrócie omnichannel to jednoczesne wykorzystywanie wielu kanałów informowania i dotarcia do klientów.

Omnichannel to duży ukłon w stronę klienta, który nie tylko jest w centrum naszego zainteresowania, ale również na każdym etapie otrzymuje spójne komunikaty i informacje, a procesy z których sam korzysta są dostosowane do jego potrzeb. Wygodnie kupuje, komfortowo odbiera zamówienia, a jeśli ma taką potrzebę, sprawnie zwraca. Te wszystkie aktywności mają istotny wpływ na Twój dotychczasowy biznes.

Wyobraźmy sobie firmę, która w ramach wdrożenia strategii omnichannel swój proces rozwija o opcję odbioru zamówień w sklepach stacjonarnych (click & collect). Wyzwanie z którym zapewne się zmierzy to zmiana, wręcz procesowa dla pracowników sklepów – ich obowiązkiem nie jest już tylko, a może aż sprzedaż, ale również obsługa takiego procesu, nawet jeśli będzie się ona sprowadzała jedynie do poinformowania klienta o możliwości odbioru paczki za pomocą udostępnionych, systemowych narzędzi.

Każda zmiana jest wyzwaniem i ta również takim będzie. Podejście do niej w dużym stopniu zależy od formy jej prezentacji – komunikuj ją pracownikom swoich sklepów nie jako dodatkowy obowiązek, ale jako szansę na zwiększenie sprzedaży stacjonarnej.

Spójność w omnichannel dotyczy również informacji, cen produktów, procesów obowiązujących w sferze online i offline. By móc to zapewnić musisz zadbać o spójność przepływu informacji pomiędzy sklepem internetowym, a funkcjonującym ERP – komunikacja pomiędzy tymi obszarami będzie niezbędna nie tylko w tym temacie.

PRODUKTY

E-commerce nie tylko zmienia, a w domyśle automatyzuje procesy w Twojej organizacji, ale również je kreuje. Większa skala, nowy kanał sprzedaży, nowi klienci, coraz większy asortyment, to wszystko wcześniej czy później spowoduje, że zacznie w Twojej organizacji kiełkować myśl: jak efektywnie przechowywać i udostępniać informacje o produktach? Spójna baza informacji usprawni chociażby Twoje aktywności w zakresie omnichannel. Odpowiedzią na tak zdefiniowaną potrzebę będzie PIM (Product Information Managment).

Nikt na tym świecie nie ma już najmniejszych wątpliwości, czy warto inwestować w e-commerce. TAK – to jedyna możliwa odpowiedź. Jeśli do tej pory bagatelizowałeś ten kanał sprzedaży, z pewnością już wiesz, że nie możesz sobie na to dłużej pozwolić. Przygotuj swoją organizację na takie działanie, miej świadomość nieuniknionych konsekwencji, które ta zmiana przyniesie, znajdź partnera, który będzie Cię wspierał nie tylko w budowie sprzedającego sklepu, ale również przeanalizuje Twoje obecne procesy, pomoże je zoptymalizować, zautomatyzować  i będzie wspierał w rozwoju. Zacznij działać i napisz do nas!

Udostępnij
  •  
  •  
  •  
Autor:  Monika Suder
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.
Poprzedni post:
Następny post: