Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej i sprawdź możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Kontynuując korzystanie ze strony akceptujesz ciasteczka.
Czytaj więcej...
Ok

Trendy w e-commerce na 2022 rok

Autor:  Monika Suder

Jesteśmy w połowie ostatniego kwartału 2021 roku, ale spokojnie można już podsumować działania e-commerce w obecnym roku oraz przedstawić trendy i tendencje, które wystąpią w 2022 roku. Pewne kwestie nie zmienią się w porównaniu do 2021 roku. Najnowszy raport PIE na podstawie danych GUS wskazuje, że 44 proc. handlu odzieżą i obuwiem w I kwartale 2021 r. był dokonywany przez internet, dla porównania rok wcześniej było to 17 procent.

W 2021 roku powstało ponad 2000 nowych sklepów internetowych, to tylko wskazuje jak cały rynek napędza się. Poniżej przedstawiamy kilka z trendów, które będą niezwykle widoczne w nadchodzącym roku.

Wielokanałowość sprzedaży

Klienci są przygotowani na to, że będą występować integracje między różnymi kanałami dostępu do sklepu. Mogą należeć do tego: strona internetowa, promocja w innych mediach, media społecznościowe, platformy sprzedażowe i kanały mobilne.

Co ważne Klienci niezależnie od korzystanego medium (Facebook, Instagram, Allegro) chcą, aby mogła im zostać udzielona natychmiastowa pomoc w każdym z tych kanałów.

Firmy stosują przy tym coraz większą ilość technologicznych rozwiązań, część procesów jest zautomatyzowana, część osób zastępują chatboty lub automatyczni asystenci, którzy mogą wygenerować odpowiedź na tematy tj. asortyment, proste pytania o płatności czy dostawie. W przypadku trudniejszych pytań wirtualny asystent może przekierować konwersację do konsultanta.

Personalizacja doświadczeń zakupowych

Sklepy internetowe chcą dopasować się do Klienta nie tylko pod względem wyświetlanej reklamy, jak i produktu końcowego. Efektem jest wyróżnienie się na tle konkurencji oraz wybór przez klienta rozwiązania danej firmy. Sklepy internetowe do procesu personalizacji oferują m.in.:

  • interaktywne quizy,
  • ankiety online,
  • spotkanie z konsultantem często online.

Dzięki temu firma można dostosować do preferencji doświadczeń zakupowych klienta.

Wiele form płatności w e-commerce

Zasada może wydawać się prosta „Im więcej więcej dostępność form płatności, tym lepiej”. Niezwykle ważne jest, aby sklepy dawały Klientom możliwość wyboru kilku metod płatności. Wg raportu „Koszyk Roku 2020”, jedyną metodą płatności, która była dostępna we wszystkich analizowanych sklepach online były karty płatnicze.

Wiele z nich może być zapisywanych w tzw. portfelach cyfrowych: Masterpass, GPay czy Apple Pay. To niezwykle wygodne rozwiązanie dla Klienta, kiedy nie musi on za każdym razem spisywać danych z karty.

W e-commerce systematycznie wzrasta znaczenie BLIK-a. Decydują się na niego zwłaszcza użytkownicy urządzeń mobilnych. System ma obecnie w Polsce 7 milionów użytkowników. W 2020 użytkownicy BLIKA dokonali przeszło 420 mln transakcji o łącznej wartości 57 mld złotych.

Na popularności w polskim e-commercie zyskują tzw. płatności odroczone. Do najbardziej znanych firm należą Twisto oraz PayPo. Obecnie forma tej płatności jest dostępna m.in. na Allegro. Zasady działania są proste – pomimo zakupu przez Klienta, pieniądze są pobierane z konta np. po 30 dniach. Sama usługa jest darmowa dla Klientów, jednak, gdy zostanie przekroczony określony czas, pobierana jest prowizja.

Voice shopping

Kolejnym trendem, który będzie rozwijał się w 2022 roku są zakupy głosowe. To wygodne i intuicyjne rozwiązanie, które z pewnością części osób kojarzy się z wywoływaniem asystenta Google. Faktem jest, że Klienci coraz sprawniej posługują się wyszukiwarkami głosowymi. Prognozy mówią o wzroście voice shoppingu nawet o 55 procent.

Voice shopping jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które prowadzą szybki tryb życia i wymaga się od nich multitaskingu. Wadą jest jednak fakt, że podczas zakupów głosem wykluczona zostaje wizualna część doświadczenia, stąd polecany jest np. w branży spożywczej.

Etyczna konsumpcja i świadome zakupy

Ten kolejny trend mocno wiąże się z faktem, że Generacja Z przykłada dużą wagę na znaczenie ekologii w trakcie dokonywania zakupów. Już w tym roku można było zauważyć u niektórych marek tzw. zielone rozwiązania. Należą do nich m.in:

  • minimalizacja plastiku i opakowań w zamówieniach,
  • e-paragony zamiast tradycyjnych papierowych opcji,
  • stosowanie biodegradowalnych opakowań.

Marki odzieżowe również podkreślają, jakie materiały wykorzystują podczas produkcji ubrań oraz jakiego są pochodzenia.

Wg najnowszych badań 4 na 10 konsumentów stwierdziło, że nie chce dokonywać zakupów w firmach, które nie dbają o środowisko, a materiały nie pochodzą z recyklingu. W przypadku np. kosmetyków niezwykle ważną rolę odgrywa fakt, czy produkty nie były testowane przez zwierzęta.

Mobile shopping

Mobile shopping to kolejny z bardzo szybko rozwijających się trendów.

Ponad połowa Europejczyków dokonuje zakupów przez telefon komórkowy. Sklepy internetowe często przeglądamy na telefonie jadąc komunikacją miejską, czy nawet w trakcie spacerów. Reagują na to marketplace’y i wprowadzają udogodnienia, którą mają zakończyć z sukcesem proces zakupowy. Są to m.in. Apple czy Google Pay. Mobilny e-commerce daje nam możliwość robienia zakupów z każdego miejsca na Ziemi. Prognozuje się, że do końca 2021 zakupy zrobione przez smartfony mają stanowić 73 proc. wszystkich przychodów za e-commerce, a łatwość dostępu do mobile shoppingu ma spowodować, że tempo rozwoju tego kanały sprzedaży nie spadnie.

Social commerce i współpraca z influencerami

Ostatnim mocno podkreślanym trendem na 2022 rok jest rola mediów społecznościowych w sprzedaży produktów oraz usług online.

Przyczyn takiej mocnej roli Social commerce jest wiele. Pierwszą z nich jest wprowadzenie funkcjonalności zakupów m.in. na Instagramie. W ostatnim czasie wywołanym pandemią wiele osób spędza czas wpatrując się w ekran telefonu w tym surfując po mediach społecznościowych. Im łatwiejsza ścieżka zakupowa dana użytkownikowi, tym większe prawdopodobieństwo, że dokona zakupu przez platformę.

Instagram wśród innych platform ma przewagę, w tym, że jest mocny wizualnie i prosto można przenieść się do karty danego produktu. Dzięki oferowanym możliwościom social commerce podbił serca nie tylko kupujących, ale także sprzedawców. Jest to przestrzeń pozwalająca na dotarcie w łatwy sposób do odbiorców pochodzących z generacji Z, którzy dużą część swojego czasu spędzają w mediach społecznościowych. Z tego też powodu warto zagłębić się w generowanie przychodów dla działań e-commerce we współpracy z influencerami.

Tworzenie sklepów internetowych w Mediaflex

Jak widać napędzająca się sprzedaż w sklepach internetowych nie zwolni w przyszłym roku. Dlatego już na etapie planowania, czy przekształcania sklepu internetowego warto rozpisać wszystkie niezbędne założenia. Aby poznać dokładnie cele biznesowe i omówić procesy zachodzące firmie warto przeprowadzić warsztaty, które mają pomóc w opracowaniu efektywnej strategii działań.

A żeby zobaczyć jakie rewolucje dla biznesu może przynieść dobrze zaprojektowany sklep e-commerce, zerknij do naszego wpisu na firmowym blogu.

Nasze realizacje dla e-commerce możecie znaleźć w naszej zakładce e-commerce.

Netografia:

Udostępnij
  •  
  •  
  •  
Autor:  Monika Suder
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.