Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej i sprawdź możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Kontynuując korzystanie ze strony akceptujesz ciasteczka.
Czytaj więcej...
Ok

Wyzwania podczas pracy zdalnej

Autor:  Monika Suder

Ostatnie miesiące pracy zdalnej nauczyły nas jak przenieść się z pracy stacjonarnej do domowego biura. Poniżej znajdziecie trochę informacji na temat tego, jakie szanse i zagrożenia dała nam praca zdalna, jak wygląda nasza organizacja pracy oraz jakich narzędzi używamy na co dzień. Celem jest ułatwienie komunikacji wewnątrz zespołu, jak i z naszymi klientami. 

Organizacja pracy podczas pracy zdalnej

Wyzwaniem w przejściu na tryb pracy zdalnej z pewnością było zapewnienie płynności działań. Wiązało się to szybką reorganizacją wcześniejszych procesów i sposobu funkcjonowania zespołów projektowych.

Pierwszą zasadniczą kwestią było przyznanie dostępu do danych, z których będzie można korzystać podczas pracy w domu. Druga istotna sprawa to kontrola jakości pracy. Z tym nie mamy większych problemów, ponieważ darzymy się zaufaniem w zespole. To jedna z naszych podstawowych wartości. Do raportowania naszej pracy od lat używamy sprawdzonego przez nas systemu Redmine. 

Ułatwia on również szybkość przekazywania nowych zadań i szacowanie czasu ich wykonania.  

Zalety i zagrożenia pracy zdalnej 

Praca zdalna niesie ze sobą sporo wyzwań i trudności.

Zalety:

  • poznanie nowych rozwiązań do łatwiejszej komunikacji w zespole,
  • oszczędność czasu pracowników na codzienne dojazdy do biura,
  • większa elastyczność pracy- pozwala zacząć pracę nieco wcześniej albo później, zrobić sobie przerwę w ciągu dnia i powrócić do obowiązków po południu. Niezwykle ważne jest ustalenie planu zadań, listy zadań do zrobienia danego dnia, aby widzieć postęp prac. Dobrym rozwiązaniem jest wyznaczenie sobie jednostek czasowych na wykonanie jakiejś czynności.

Wady:

  • utrudniona integracja w zespole (wspólne kawy, spotkanie face to face) ,
  • duża ilość dystraktorów,
  • trudność w onboardingu nowych pracowników.

Stała komunikacja z innymi pracownikami

Niezwykle istotna jest stała komunikacja z osobami z zespołu. Z tego powodu zostały wprowadzone dwa rozwiązania:

  • możliwość pracy z biura w dowolnym momencie – od początku w Mediaflex pozostawiliśmy otwarte biuro, dla osób, które preferują pracę stacjonarną. Jest to oczywiście nieobowiązkowe. W trakcie pracy zdalnej zdarzyło się również kilka razy, że pracownicy sami zorganizowali się, aby spotkać się mniejszą grupą w pracy i chwilę porozmawiać przy przysłowiowej kawie. 
  • zdzwanianie się za pośrednictwem MS Teams – podczas codziennej pracy biorąc udział w spotkaniach wewnętrznych poświęcamy kilka minut w trakcie których omawiamy co krótko u nas słychać.

Wigilia 2020 w Mediaflex tak samo jak cały rok była nietypowa. Spędziliśmy je online. Wszyscy połączyliśmy się ze swoich domów, aby podsumować ostatni rok i nakreślić plany na 2021 rok. Oczywiście wyróżniliśmy pracowników w 4 kategoriach: jakość, zaufanie, komunikacja, rozwój oraz ogłosiliśmy pracownika roku, którym została po raz kolejny nasza Project Manager Monika. 

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie nasz-domowe-biura-2.jpg
Nasze biura podczas pracy zdalnej

Narzędzia do codziennej pracy z klientami 

Podczas codziennej pracy staramy się korzystać z prostych rozwiązań, dzięki którym będziemy mogli sprawnie się kontaktować. Spotkanie biznesowe z klientem musieliśmy zamienić na spotkanie za pomocą MS Teams. 

Niezwykle ważny jest dla nas stały kontakt z nimi, dlatego prowadzimy cotygodniowe statusy dotyczące bieżących projektów. 

Do codziennej komunikacji wewnątrz projektów niezmiennie używamy aplikacji Slack.

Onboarding nowych pracowników

Dużym wyzwaniem było wprowadzenie nowych pracowników do pracy. Wszystkie działania były prowadzone zdalne. Stąd ważne, aby te procesy zostały przeprowadzone sprawnie, a nowy pracownik poczuł się poinformowany i mógł bez problemów rozpocząć pracę w domowych warunkach. 

Każdy z naszych pracowników otrzymuje od naszej HR Manager komplet dokumentów na temat pracy zarówno ogólnych informacji o firmie, jak i standardy pracy na danym stanowisku

Dodatkowo po pierwszym miesiącu pracy prowadzone są rozmowy na temat satysfakcji z pracy, prowadzonych projektów oraz kwestii czy dana osoba dobrze wdrożyła się do pracy, a które można poprawić.

Podsumowanie

Praca zdalna niesie za sobą sporo wyzwań, które już przez ten rok mnóstwo nas nauczyły. Jednak obecnie jesteśmy już pewni, że radzimy sobie z tą sytuacją i choć większość z nas chce już powrotu do biura, to część pracy będzie pracą zdalną. Taki hybrydowy model jest dla nas najlepszy.

Źródła: 

Autor:  Monika Suder
Marketing Manager w Mediaflex. Copywriterka z powołania. Każdy dzień rozpoczyna od przeglądnięcia Social Mediów. W wolnej chwili planuje swoje kolejne podróże, które są jej pasją.
Skontaktuj się z nami
12 415 01 62
Chcesz u nas pracować?

Sprawdź nasze oferty