Jak definiować omnichannel?
Omnichannel jest prowadzeniem sprzedaży w wielu kanałach równocześnie. Dotyczy zarówno strefy online jak i offline. Taka sama oferta dotyczy każdym z nich. Celem jest zapewnienie klientowi całościowego doświadczenia zakupowego w każdym miejscu styku z konkretną marką lub produktem.
Omnichannel daje możliwość:
- poznania i zrozumienia potrzeb klienta, jak również odpowiedź na pytania w danym kanale bez względu na potrzeby,
- pełnej integracji ofert: online i offline w wybranych kanałach sprzedaży,
- budowy jak najlepszego doświadczenia zakupowego klienta oraz buduje zaufanie do sklepu w każdym z kanałów sprzedażowych,
- prowadzenia zgodnej polityki magazynowej, strategii cenowej, rabatowej,
- osiągania wzrostu sprzedaży oraz budowanie świadomości marki, dzięki wykorzystaniu różnych kanałów dotarcia do końcowego klienta,
- oszczędności czasu dzięki zarządzaniu tą samą ofertą w różnych miejscach,
- osiągnięciu przewagi konkurencyjnej dzięki rozwojowi wszystkich kanałów sprzedaży.
Najważniejsze elementy strategii omnichannel
Strategia omnichannel składa się z wielu elementów, kanałów przez które może być prowadzona komunikacja i działania marketingowo- sprzedażowe. Może być to:
- telefon
- sms
- punkt stacjonarny
- czat
- video-czat
Korzyści omnichannel w sprzedaży
Zastosowanie strategii omnichannel daje wiele korzyści w sprzedaży. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.
Pierwszą jest zdobycie oraz utrzymanie klientów. Klient często decyduje się na opuszczenie danego sklepu, gdy nie widzi spójności między ofertą jaką może otrzymać stacjonarnie, a online. Dlatego integracja przy wykorzystaniu omnichannel może przyczynić się do tego, że klienci pozostaną wierni konkretnym markom.
Następną kwestią jest usprawnienie organizacji działań sprzedażowych. Dzięki omnichannel nie trzeba kontrolować każdego z kanałów dystrybucji oddzielnie. W większości przypadków wystarczający jest jeden system, który funkcjonuje oraz będzie zarządzał kompleksowo całym procesem sprzedaży.
Kolejną często wymienianą korzyścią jest komfort użytkowania przez klientów mobilnych. Wciąż wzrasta liczba użytkowników mobile’a, którzy czynności realizują dzięki smartfonom czy też tabletom. Ten trend omnichannel wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników, którym zależy na możliwości płatności telefonem, czy skanowaniu produktów.
Zastosowanie strategii omnichannel to również większa skuteczność reklamy. Dzięki dużej liczbie kanałów komunikacyjnych istnieje większe prawdopodobieństwo, że produkt będzie w stanie dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów.
Ostatnią z zalet jest płynność komunikacji. Użytkownicy doceniają możliwość różnych form kontaktu z firmą – czy to za pomocą mediów społecznościowych, czy tradycyjnej infolinii. Kluczem do sukcesu i sednem korzystania z zalet wielokanałowości jest zagwarantowanie klientowi, że będzie tak samo zadowolony bez względu na to, na jaki kanał komunikacji wybierze.
System Omnic – narzędzie sprzedażowe od Mediaflex
Omnic jest systemem, który integruje działania promocyjne prowadzone w kanałach komunikacyjnych: e-mailing, SMS, mailing papierowy, telemarketing, wizyty przedstawicieli, landing page, display oraz wideowizyty.
System stale jest rozwijany o nowe moduły (to jeden z większych projektów w naszej firmie).
Do głównych założeń systemu należą:
- planowanie oraz zarządzanie kampaniami marketingowymi w wielu kanałach,
- optymalizowanie działań marketingowych,
- spójny przekaz prowadzonych aktywności,
- sprawna współpraca z dostawcami i wykonawcami kreacji,
- monitorowanie efektywności prowadzonych działań,
- monitorowanie budżetu,
- rozbudowana analityka prowadzonych działań,
- bieżąca optymalizacja kampanii.
Obecnie system Omnic jest zintegrowany z zewnętrznymi systemami tj.: FreshMail, bramka Plus, system Avaya (służący do telemarketingu), aplikacją mobilną dla Przedstawicieli Medycznych/Aptecznych (iDoc), AdServer, Google Analytics. Dzięki temu istnieje możliwość stworzenia kompleksowej strategii w wielu kanałach i dotarcia do wielu grup docelowych.
Podsumowanie
Dzięki zastosowaniu strategii omnichannel firmy mają możliwość działania w branży e-commerce i tworzenia pozytywnego doświadczenia zakupowego wśród swoich klientów. Niezwykle ważne jest, aby firmy były przygotowane do wprowadzenia zmian w łańcuchach dostaw oraz do wdrożenia rozwiązań cyfrowych, jak również automatycznych, które pozwolą im konkurować na rynku oraz budować pozytywny wizerunek marki.